God morgon härliga lördag!

Började denna fina lördag på ett härligt sätt. Cyklade i sällskap till mamma som sprang sin morgonjogg. Är ju fantastiskt hur vackert allt är ute nu. Sconesen är i ugnen så snart blir det gofrukost, och vid 11 kommer Maggan och Lennart hit så ska vi ha en vandringsdag ute i delsjöskogen, blir fint!!




Härliga fredag!

Vilken GO dag!! Har haft all tid i världen att utnyttja denna vackra höstfredag med vara ute och bara vara. Jag har åkt rullskidor en mil i Skatås och sen vatt ute på riktigt härlig långpromenad i grannskapet. Stannade länge uppe på toppen av ett favoritberg, jag satt och tittade utsikten över Göteborg och tog en liten vilpaus på klippan. Så gott. Pysslade lite när jag kom hem och sen ikväll kom mamma och pappa hit. :) mysigt! Här är lite bilder från skogen och berget. :)







Time to celebrate oh yeah

Halleluja nu är tentan skriven och det kändes bra! Firar med gofrukost från bageriet och premiären av Bonde söker fru! Härligt, härligt!!!



He>I

Nu vill jag verkligen bara få den där tentan gjord och ur världen så jag får en riktig ledighet för 2,5 dagar! Åh va skönt det ska bli!!




Konsten att rita

Vår föreläsare anser att vi lär oss bäst genom att rita., och det är det jag ägnat hela eftermiddagen åt här hemma. Ritat hjärnor, lober, fåror, blodkärl, hjärnstammens olika delar, ryggmärg, nerver, kärnor, ledningsbanor, ganglier. mm. Det finns så otroligt mycket så jag hoppas det mesta sätter sig innan fredag. Heja, heja. 

Ikväll ska jag förresten på lifegruppen, ska bli kul! :) innan dess (nu alltså) ska jag ut och springa lite så jag får i mig lite dagsljus idag med.



Pw+plugg

Tentavecka igen. Huvaligen, tagga neuroanatomitenta på fredag. Idag gjorde jag slag i saken att plugga och träna samtidigt. En riktig hitt när man vill köra effektivt! En PW på 1h 20 min och då kombinerade jag det med att lära mig de 12 kranialnerverna från/till hjärnan. Gött att ha fixat det!



Sötmamma

Söta mamma på Tylösand där hon och pappa var nu söndag-måndag. :)



Fin helg

Hade en riktigt mysig helg med mamma och pappa på visit. Lördagen gick vi på stan och åt god thai. Sen blev det MTB runt delsjöarna. Härligt. Lördagsmys med tacos och en bra film. :) Så värt!

Östra kyrkogården här är verkligen stor. Nästan 18000 gravar. Vi gick en promenad igår och halva tiden spenderades nog där inne i den fina, höstlika kyrkogården. Vissa av gravarna är stora som mindre hus, där kistorna är ställda inuti i en liknande grotta med låst dörr. Det finns även en och annan kattliknande/egyptisk figur. Hehe. Så var det visst på gravplatser förr i tiden.




Fredagsmys

Att plugga tillsammans med två goa tjejer var verkligen värt. Klargjorde neuroanatomin endel och effektiviteten flödade. Hem på sen em och lagade middag till mamma, pappa, Lisa och Robin som anlände till mig vid 17,30. Vad mycket roligare det är att laga mat till fler än bara sig själv! Blev ugnsfalukorv och potatismos, gott, gott. Nu är mamma och pappa på teater på Lorensbergsteatern, medan jag, Lisa och Robin har fredagsmys. :)






Strålande morgon

Jogga en strålande vacker morgon! Sprang genom stora kyrkogården och det kändes nästan som att va utomlands i en höstig, stor storstad! Häftigt :) Nu ska jag in till stan och plugga med Evelina och Johanna. I kombination av att sitta på ett café och plugga än i skolan ska bli SÅ mkt skönare och roligare! 

Ikväll kommer mamma och pappa hit och stannar tills söndag, ska bli mysigt. :)



Vackra höst!

Wow vilken vacker höstdag! Lämnade allt som heter neuroanatomi och gav mig ut på cykeln i stället! Cyklat både mtb runt delsjöarna och sedan också med Emma som sprang. Tre mil sammanlagt på de två passen, härligt! 






Sisterhood

Föreläsning, plugg, mtb. En liknande dag som igår med andra ord. Neuroanatomin som vi håller på med nu är verkligen en riktig utmaning. Ska bli så skönt att vi inte har några föreläsningar på fredag utan får en dag att catcha up lite! 

Efter regn kommer solsken, stämde verkligen in idag! Eftermiddagen och kvällen har vatt jättehärlig med massa sol! Blev en runda kring Härlanda tjärn, Brudarebacken, brudaremasten, Stora, Lilla Delsjön. Åh, ljuvligt! Ikväll sen har jag vatt på Sisterhood i kyrkan. :) Är en riktigt bra kväll för tjejer i alla åldrar två ggr/termin, där det kan vara allt från uppmuntrande, grymma möten till kreativa kvällar för att göra grejer för kyrkans sociala projekt för Göteborg. Bra grejer!! 





Lite regn

Tredje dagen med regnrock och stövlar. Känns som att staden börjat visa sitt rätta jag hehe. 



Ut och njut

Efter skola och plugg blev det äntligen en runda i Delsjöområdet på min kära mtb. Gav mig ut mellan skurarna för det har ju regnat och varit solsken om vartannat idag. Märks verkligen på flera sätt att hösten anlänt. Blev 20 km där ösregnet kom ikapp mig sista halvan. Men vad gjorde väl det, nae ingenting. :) Riktigt skönt och härligt med mtb! Sedan blev det våfflor, är nästan så jag vill börja kalla det "våffeltisdag" men det är ju att överdriva hehe. Kanske ska införa en tradition med våfflor på tisdagskvällar, hade ju vatt mysigt! 










Söndag morgon

En så värd morgon. Så lugn och så skön. Enligt mig kan frukost vara det bästa målet på hela dagen, och frukost i kombination med en ledig dag satt ju bara SÅ rätt! Jag lyxade till det med en rejäl en så jag bakade scones, kokade ägg och rooibos-te. Det blev yoghurt med hallon från frysen. En toppenstart på en riktigt grym söndag! :-D




Hej hopp!

Hej på er! Var länge sen jag skrev här på bloggen, men det är för att det vatt så mycket i skolan så jag har inte hunnit. Nu ska jag skriva lite iaf. :) Vi startade upp med nollning en vecka vilket var väldigt roligt. Det var bl.a. sjukamp i slottsskogen och stadsorientering då vi gick runt i hela centrum för att svara på frågor och utföra deltävlingar. Vi fick sjunga nolle-visor och samla pluspoäng hos våra nolle-arrangörer. Väldigt roligt såklart. Kan berätta att mina lag vann båda de tävlingarna, oh yeah hehe.

Sen har vi då gått tre veckor i skolan och pluggat MASSOR. Hört att sjukgymnastutbildningen i Göteborg är den mest stressande på hela universitetet och det känns ju inte så peppande att höra egentligen. Men det är visst första terminen som är tuffast så det är bara att hålla i! :) Första veckorna nu har vi läst Anatomi. Och det är verkligen ALL anatomi i hela kroppen. Otroligt SÅ mycket! Det är iaf jätteintressant och jag har lärt mig grymt mkt på bara tre veckor! Kul!! Vi hade vår första tenta igår, en praktisk examination där vi var och en i grupp om fyra personer skulle palpera fram och redogöra för två muskler, en skelettdel och en rörelse i "axlar och plan." Jag blev godkänd! En lättnad för jag var så nervös innan, första tentan liksom. Idag har vi haft vår andra tenta. En skrivtenta, lördag eftermiddag, oh yeah hehe. Kändes verkligen speciellt och "på riktigt" när vi satt utplacerade på bestämda platser i en grymt stor skrivsal tycker jag. 10 sidor, 50 frågor och 4 timmar senare lämnade jag salen med en lättnad. Känns som det gick bra! Var några muskler och ursprung jag blandade ihop, men är ju inte konstigt när det är 85 muskler vi gått igenom. Känns otroligt. Kan ju tillägga att allt vi läser är på latin också! Men jättekul, och SKÖNT att ha gjort första tiden på programmet nu. Känner att jag är på rätt spår då det gäller utbildning. :) Dock har det vart svårt och tufft dessa första veckorna också såklart. Men nu känns det bra igen! Har pluggat konstant sista veckan så känner mig verkligen värd en ledig lördagkväll och hela morgondagen med! Då ska jag bara njuta av att inte läsa nån anatomi, hihi :) Jag var ute på en långpromenad ikväll och det var ju bara så härligt!! Bästa promenaden på länge tror jag, men blir väl så när man känner att man presterat och är nöjd med vad man åstadkommit. Då njuter man desto mer av att va ledig! :)

Bilderna är från: vår finsittning förra fredagen. Det var avslutningen på vår nollning. En väldigt trevlig kväll med god mat och underhållning på Valand. :) En bild är från förra lördagen då jag och Rebecka var hemma hos Johanna och pluggade på muskler. Det är två jättegoa tjejer som jag umgås mkt med. Och den tredje bilden är bara allmänt plugg på hur jag lärt mig fotens muskler på ett effektivt sätt. ;)


RSS 2.0