Nöjd OL!

Orienteringen i onsdags var sååå gryyymt rolig och jag var riktigt nöjd efter! Såg även resultaten nu, mer nöjd! Nästan ledig idag så jag tar mig säkert upp till Skatås med min nya skatt (kartan) i eftermiddag. Tummen upp!

Första dagen som göteborgare.

Började dagen med ett 20 minuters express workout zumba med Elin i vardagsrummet. Riktigt roligt, och gött att köra igång kroppen för att slippa nervositet. Skola sedan kl 11-12,45. Var mest info om programmet, presentation av lärare och fick reda på vilken klass man tillhör. Vi är 145 elever uppdelade i fyra klasser. Något som faktiskt känns häftigt är att det var 4156 personer som sökte socionom, och det var vi 145 som kom in. Hjälp. Att det blivit så populärt sista åren, man undrar ju vart alla kommer jobba sen... Tog bara 10 min att cykla till skolan så det var nice, strålande sol genom slottsskogen dessutom. Fint. Väl hemma gick jag och Matilda och handlade, åt lunch, checkade hemsida för universitetet och sedan for jag in till city och mötte Kajsa Ramsing som var på visit. Så roligt att träffa henne igen! :) satte oss i en park utmed kanalen och pratade. Hon skulle ha återträff med sin klass från Hjälmared, känsla. :) sedan var klockan ca fem och jag tog spårvagnen till Kålltorp för att gå upp till Skatås, väl lagom innan stigningen upp så upptäckte jag att strumpor för orienteringen var glömda så det här var då första gången jag tvingades köpa strumpor på tempo. Kändes ju ganska så konstigt, men tur att det låg precis där. Bästa av allt var att jag i dörren ut sedan mötet Simon Boman! Den chansen är ändå minimalisk, att träffa på någon som man känner, på tempo, i den sekunden i Göteborg. Sååå roligt!! Sen hade vi och hans kompis sällskap upp till Skatås där de skulle spela beach och jag på min första orienteringstävling som local. Åhhhh, det var sååå himla roligt!!!! Bästa på länge! Göteborgs skidklubb som anordnade en öppen tävling med fyra olika banor med olika svårighetsgrader och längd. Min var 5,1 km fågel. Underbart sannerligen. Och vi var många som tävlade dessutom! Märks att man är i en storstad! Första gången jag orienterade på riktigt, riktigt i Skatås och det kan knappt bli bättre avslutning på en dag. Dessutom körde jag en power walk på 30 min till Lisa och Robin sen, dusch och blev bjuden på en riktigt god hemlagad pizza och varma hallon och glass. Vilken kväll! :) nu ska jag hem till tjejerna i Majorna. :)

Göteborg, för typ alltid nu

Snart framme nu i Göteborg! Och detta ska då bli mitt hem för hur länge som helst typ. (vilket jag inte riktigt förstår) Fast jag börjar ju med en månad hos Elin och Co. i Majorna. Känns lite som att flytta på light i och med att jag får lägenheten 1 oktober. Känns som en bra start det här!

Hittat mitt skydive!

Är väldigt bra att flyttpacka och rensa lite för då finner man ofta saker man letat efter länge eller glömt att man har. Jag fann just min dvd med foton och video från fallskärmshoppet i Australien! (som jag letat efter länge) Vilka känslor och minnen de väckte. Så fint, så grymt! Känner mig väldigt stolt så här efteråt att jag backpackade runt där i Australien för snart tre (!!!) år sedan. Tänk vad tiden går, och tänk allt man får uppleva genom åren.

Skydive Airlie beach, Whitsunday Islands, Australia.

Läste förresten en bra grej av Tomas Sjödin igår: Bygg ditt liv utifrån det du upptäckt! Låt upptäckten genomsyra varje vrå av ditt liv. Kanske ska man göra en liten utvärdering om sig själv, stanna upp och tänka till på saker man varit med om, lärt sig och hur man kan använda allt. För vanligtvis tror jag att vi använder oss av de flesta lärdomar spontant och inte inser tydligare t.ex. vad fick jag med mig av det här eller det här.. Av backpacking Australia lärde jag mig så, så mycket om mig själv, resa själv och att jag klarar så mycket mer än jag kanske trott. Somliga har sagt till mig efteråt att jag var väldigt modig som vågade resa ensam, men det var inget jag tänkte så värst mycket på då för dels hade jag alltid gud vid min sida, och dels alla andra (hur många som helst!) som också backpackade, många själva dessutom. Så de flesta och även jag, blev väldigt öppna till och mot varandra att jag aldrig (förutom min första rainforest walk) kände mig ensam. Är det inte grymt häftigt!?
På Hawaii hade vi testamony (vittnesbörd), och det var mycket av en sådan här fundera/reflektera-grej innan, undertiden och efter man delade inför alla på STN. Låta ens liv spela upp sig igen för en och se vilka livssteg som verkligen har haft betydelse för en. Vi har många sådana betydelsestenar tror jag, och det gäller att komma ihåg och ta vara på dem. :)

Så många olika känslor jag har nu

Jag är så nervös för att imån (tisdag) flyttar jag till Göteborg! Och på onsdag börjar skolan, hjälp. Idag har jag iallafall haft en riktigt fin dag här i Värnamo. Sommar, sommar. :) Fortsatt att arbeta med min fobi för att packa. Är inte speciellt lätt när jag ska packa dels för första dagarna hos Elin, sen en annan väska för resten av september som pappa ska ta med upp dit på söndag och sist (och störst!) att packa för min riktiga flytt den 1 oktober. Men jag kommer hem till Värnamo igen slutet av september och då ska jag ju bara ner med alla grejer och kläder i väskor och kartonger så jag hoppas det ska vara enklare än nu! :)

Idag har jag då fortsatt att fixa och dona. Jag och pappa cykeltränade Kajsarundan 35 km med snitt på 28,2. Tur jag cyklat så pass mycket i sommar ändå för på söndag gäller det, Mjörn runt, 10 mil. Ska bli kul! Ikväll har jag och moder hempysslat med att göra rårörda lingon, lingonsylt, morotskaka och stuvad blomkål och morötter. Känner mig ganska huslig om jag säger så. :) igår gjorde vi inlagd västeråsgurka, fast är mest pappa som äter det i vår familj så han har ganska mycket nu kan man ju säga. Mitt rum ser verkligen ut som ett bombnedslag (man kan knappt gå in genom dörren och mamma kunde inte ta sig fram till min säng för att säga god natt, haha) så jag ser verkligen fram emot imån att packa klart och städa så det blir fint igen. :) sen far jag till Göteborg på kvällen och möter upp med Elin lagom tills hon slutat jobbet kl 20. :)

Checka!

Ta en titt på det här klippet och lyssna på en härlig låt! :) tummen upp!

Värnamodagarna

Vi var på upplevelsekonsert i stadskyrkan ikväll. Slog mig hur vacker den kyrkan är! Och en fin konsert med en sjungande kvartett, levande ljus och lite andra effekter. Är Värnamodagarna här i veckan så detta var ett inslag bland alla andra festligheter i city. Är nästan läskigt hur staden vaknar till liv vid sådana här evenemang i dagarna fem. Att vi är så många som bor i stan märks ju inte annars en vanlig vecka,
och att det inte alls är många man känner igen längre. Så konstigt. Åt lunch på stan Christin och systrarna Hafmar tidigare denna dag, blev wookad älg. Så, så gott!! Älskar älg! Haha

Utsikt

Har sett en så grymt vacker vy ikväll här i Göteborg. Robin tog med oss (Lisa, jag, Ceder och Miia) upp till toppen av Brudarebacken. Otroligt fint! Där blev det kvällsfika och spanande av mountainbikecyklister som tävlade. Nice!

Värnamo-Sylarna

Resan till Jämtland började med tåg till Göteborg där det sedan var tre timmars väntan för nattåget. Vi åt gödig lunch på Condeco och vi gick i några affärer. Fem stycken vilka var Naturkompaniet x3, Peak och The north face. Haha. Fanns mkt fina grejer men man vill ju absolut inte köpa någonting då det räckte med våra 15 resp. 20 kilo i ryggsäckarna. Kl 19-8 var det en behaglig tågresa till Enafors som ligger någon mil väster om Åre. Solen sken, blå himmel. Härligt! Busstaxi till Storulvån där vi åt en nice frukost. S-u-p-e-r gott filmjölksbröd, gröt med frön, kanel och rårörda lingon från fjället och slutligen te och nygräddade våfflor. Så gott och vi klarade oss hela dagen sen! Off we went på etapp ett som begav sig till Sylarna, 16 km från Storulvån. Otroligt vackert! Såg bergmassivet framför oss i stort sätt hela vägen. Rätt
Mkt folk på den här vandringssträckan så vi träffade lite nya bekantskaper. Goa gubbarna från Sandviken! Bad i en riktigt skön tjärn, vandring på snö, lunchtillagning på en knatt och att dricka vatten direkt ur fjällbäcken. So nice! Älskar livet i fjällvärlden! På seneftermiddan kom vi fram till etappmålet Sylarna. Checkade in i rummet, lagade middag och spanade upp mot fjället för att se om vi såg Eric och Zara (!) och jo, så småningom kom de nervandrandes från syltoppen. Hur roligt att kunna träffa dem där av typ en slump. Kvällsfika i solsken innan vi trötta gick för att sova. Vilken fin första dag! Där uppe hann det aldrig bli mörkt innan jag somnade, så häftigt!!

Fjällvandring it is!

Så är vi iväg! Jag och pappa ska till Jämtland och fjällvandra, hurra! :D ska bli så grymt roligt och vi är riktigt taggade. :) åkte nattåget från Göteborg kl 19 ikväll och är framme i Enafors kl 8 imorgon bitti. Sedan åker vi buss till Storulvån där vår vandring tar sin början. Ser ut att bli riktigt bra väder så det är extra nice! Ons-sön ska vi vandra i den vackra fjällvärlden, som jag längtar! :)

Mot nya mål och äventyr

Sista dagen på jobbet idag. Känns ju lite konstigt faktiskt. Innebär ju att den här sommaren går mot sitt slut och att något nytt väntar. Men jag är så taggad att snart flytta till Göteborg, på riktigt. Har ju hängt där så mkt sista månaderna så det känns som jag vatt halvt inneboende där haha. Fast jag är ju ändå smålänning ända in i rötterna så jag funderar ju endel på hur det kommer bli.. Flytta, börja plugga. Så spännande! :) Vatt mkt folk här på näsudden i helgen så det har vart roligt! Bästa dagarna kanske. Är så gött med de extra glada människorna som ska fika som sprider en massa energi, så härligt! Nu ska jag lyssna på handbollsfinalen här, tur vi har radiosporten! Och förhoppningsvis hinner jag hem för att kolla på slutet av matchen! :)

Stigen är upptäckt

På löpturen efter jobbet sprang jag på nya marker. Har sett en stig så, så länge (flera år) som jag velat upptäcka. Och idag passade det så bra i fina solskenet! Men det var lite läskigt faktiskt. Började väldigt vackert med blandskog, blommor, en bäck och några gläntor. Efter några hundra meter kom jag ut på en liten äng med åkrar till höger och en så vacker bokskogs-ö i mitten. Därefter tog stigen slut och jag promenerade genom bokskogen, i kanten och lite snett genom en åker, upptäckte tre vindskydd som jag fattade var Royal rangers (pingst scouterna) tillhåll. Kände igen vilken åker jag kommit till och vart jag skulle ta mig ut på en stig, men när jag gick där i kvällssolen ser jag kossorna som står på andra sidan stenmuren en bra bit bort. Och sedan så, så börjar de galoppera mot mig och det var läskigt faktiskt. Lugnet la sig iaf när jag såg att de stannade och att det var stenmur och stängsel emellan oss på alla sidor. Schuu. Nu är iaf den stigen upptäckt och jag behöver inte fundera mer på vart den går. :) fin var den, men inte så springvänlig + att den innehöll koskrämsel.

Åt en redigt go kvällsmat idag med keso, enkel fruktsallad, frön och mandlar. Att rekommendera!

Fin kväll

Ikväll bjöd Louise hem oss på blåbärscheesecake och OS. Så mysigt. Emma, Christin, Louise, Sara, Anna, Hanna och jag. Blir ju inte att vi träffas lika ofta nu när vi bor i olika städer och sådär. Passa på de veckorna vi är hemma i Värnamo. :)

Och vad är det här att friidrottstjejerna har blommor i håret egentligen, visst är det sött. Men inte vad jag skulle ha på en tävling, eller träning för den delen. eller när haha.

Ljuvliga sommar

Åh äntligen lite sommarkänslor! Sitter på balkongen hos Lisa & Robin och har det hur gött som helst i solen! Nu gick den just i moln dock, var ju typiskt. Kommer strax igen hoppas jag. Nu så :) var en sväng på stan idag och köpte endel fina saker till min lägenhet, wiiie. :) sen träffade jag Karly (Canada girl) och Johan. Sån blessing att få umgås med dem två dagar i rad! Vi åt lunch på Condeco, ett av de få ställen jag känner till i Gbg haha. Det och Le Petit café typ som jag återkommer till. Blir ju kul att finna fler ställen när jag s-n-a-r-t flyttar hit! Kan inte fatta det riktigt faktiskt. Tre veckor så börjar jag imån! Exciting!! Om en timme kommer Lisa och Robin hem så ska vi träffas lite innan jag far hem till Värnamo. Vill inte åka ifrån denna ljuvliga sol nu bara!

Upptäckt

Är så roligt att upptäcka nya saker ju. Idag på min morning run fann jag en rullskidbana i Skatås. Är ju huuuur gött som helst! Dock var den rätt barrig och bubblig i asfalten så det blir nog inga direkta åk där för mig. Men när jag cyklade hem efter passet mötte jag tre rullskidåkare på en någon annan väg. Känns så gött inför hitflytten att det bor folk med samma intressen som jag i närheten. Är nåt med den vetskapen. :)

Ohana night

Åh!! Bästa kvällen! Så grymt bra vare på Hönö med alla dessa underbaringar till vänner. Det som är så häftigt är att jag förutom Maja, bara träffat de andra av dessa STN swedes 1, 2, 3 gånger innan. Och ändå känns det verkligen att vi är en riktig Ohana. (familj på hawaiianska). Är helt upprymd, vet knappt varför. Men är så glad för kvällen på nåt vis, Gud är god. Freaking awesome. Vi hade bbq, vi åkte till Öckerö och kollade när några surfade i solnedgången, desserter och gött häng. Karly från Canada var oxå med ikväll, lovely tjej som var på Hawaii en månad i våras. Så häftigt att hon kommit till Sverige för några veckor! Allt känns typ overkligt egentligen. Cindy, Julie och Renée som är här från STN Hawaii en månad. Stefan, Christy och Lei som nu flyttat från Hawaii till Sverige. Alla vi andra som vatt på Hawaii. Att vi träffas här, att vi haft en fantastisk afton tillsammans. Så häftigt. Välsignat.

Älska Skatås

Åh vad jag tycker om Skatås. Har alltid sagt att när jag flyttar någonstans så ska jag bo nära skog med löparslingor, och så blir det ju med! Tar bara 5 min från my new place så är jag där! I morse på min run hittade jag en styrketräningsanläggning utomhus. Så jag körde lite där oxå, nice! Nu visslar en granne här utanför dörren hehe, härligt. Vatt på stan idag och köpte en sååå fin kalender och ett par nya fjällis vandringsbyxor. Wii! Nästa vecka ska jag och pappi fjällvandra. :D Nu är jag taggad och klar för att åka till Hönö ikväll. Sverigetema på the STN-Aloha/welcome party. Yeh.

Vink, vink

Hej, hej till mamma och pappa igår. Sen körde jag till Lisa och Robin, och vilken tid det tog att finna parkering alltså, inte alls kul så sent på kvällen oxå. Fördel att det var lugnt med bilar som körde samtidigt iaf. Idag blir en nice dag. :) ska cykla till Skatås strax och träna. Gilla, gilla, gilla träningsmarkerna här! Sen ska jag göra några inköp i stan, nya vandringsbyxor bl.a. :) ska träffa Emma Lind Martinsson (första gången jag skriver Martinsson på henne nu :)) och senare blir det Liseberg då som jag redan berättat. Nice!

High Chaparral

High Chaparral med Christin, Emma och Johanna. Vilket place alltså haha. Förundras först över hur mycket folk det var idag, och att oerhört många går klädda i cowboyhattar och olika outfits. Hört om de som bor på campingen hela säsongen och riktigt leker att de bor i vilda västern dessa månader och att de tom har egna cowboynamn. Där snackar vi. Vi själva hade en riktigt trevlig eftermiddag (utan hattar och pistoler). Började med en riktigt bra wild west show med en massa action. Bort till mexikanska byn för tacos och sedan åkte vi det ökända rånartåget som var en upplevelse i klass för sig, fråga Emma haha. Nu sitter jag i bilen till Göteborg, ska lämna mamma och pappa på Landvetter som tidigt imån flyger till Island. Avis ja tack. Men gött för dem. En vecka full av häftiga upplevelser och fantastisk natur. Pappa har lovat att sätta gopro-kameran på hjälmen när de ska rida islandshästar. Haha, så kul.

Sommarmiddag

Igår kväll hade vi sommarmiddag med jobbet på Gästgivaregården. Var bara järnstyrkan bestående av mig, Evelina och Dag som kunde dock. Brodern till vår boss var oxå med och det blev faktiskt en trevlig kväll. Annars skulle det vara fyra till men de lämnade tyvärr återbud. Under sommaren serveras det en riktigt fin buffé som jag rekommenderar om man går dit. Är ju inte alltför ofta det blir middag sådär i Värnamo. Men om nåt speciellt tillfälle kommer. :) träffade Martina där, så roligt att ses igen! Förstår inte vart allt folk håller till idag, kom till Näsudden och fika hos mig. :) är ju tom vackert väder så lite fler badgäster borde faktiskt va här. Imån får jag långhelg som ska innehålla en tripp till High Chapparral och någon dag i Göteborg. Bl.a Lotta på Liseberg med Elin! Blir inte lugnt när hennes största idol gästar programmet, Eric Saade, haha ;)

Halmstad

Ledig torsdag och jag och Christin tog en tur till Halmstad. Vi hämtade upp Jocke och sen blev det Tylösand. So nice. Gött med lite sol och hav igen. :) det var after beach och sedan italienska glasscaféet Riccardo. Trevlig dag i Halland!

Torpa slottsteater

Grym afton på Torpa Stenhus! Ta chansen att se spelen i sommar. 1,5 vecka till kör de i stort sätt varje kväll. Två gånger på lördagar och söndagar. :)

Cykel och Torpa

Så skönt att ha en ledig dag hemma för en gångs skull. Eller vi ska snart åka iväg till Torpaspelen för sommarteater så det blir inte så mycket hemma ändå. Men så kul det ska bli! Lisa och Robin kommer dit också. :) synd nog kunde Maggan och Lennart inte hänga med men det får bli en annan gång igen. Det har annars blivit en liten tradition att träffas där för föreställning och fika. Mys! I fm cyklade jag, pappa och Kajsa en tur på 53 km. Idag bar det av kring Hörle, Klevshult, Fagerhult, Fryele, Hörle, Värnamo. Så, så vackert! Igår fick jag min nya hjälm, wiho! Grym är den! Nu ska vi fara till Torpa stenhus. :)