Vitsippan ute i backarna står.

Sannerligen fullspäckade dagar. Undervisning, cykeltripper, city, shopping, klasstryckardag, träning, predikoplugg, vitsippsängar, årets första simtur.

Det är så nice att vara hemma på Hjälmared igen!

Jag och pappa i Forsheda, därifrån jag och Jakob åkte back till Hjälmared.


Cykling och shopping med Elina och Sindi.


Mitt resultat från dagens klasstryckardag.


Elins kvällsgäst Sara i fönstret.


Världens bästa påsklov.

Serri, vilket toppenlov jag haft! Så mycket roligt jag har hunnit med. Gotland, Vittsjö, Jönköping, tre dagar på Vandalorum och riktigt härligt påskfirande med girlsen igår. Nu ska jag packa klart för Hjälmared som jag kommer hem till imorgon eftermiddag. Så nice med alla sommarkläder som åker med tillbaka nu! Italien in a week!
I morgon ska jag, mor, far och Eric tävla i Kaxholmen. Ska allt bli roligt att orientera!
Hej Hjälmared! :D

Jönköping.

Skärtorsdagen detta påsklov tillbringade jag i Jönköping tillsammans med Petter!
Så mycket folk som sökte parkering samtidigt som vi ledde till ett parkeringsirrande jag sällan upplevt, sen blev det promenad i solen längs Vättern. Thaifooden var efterlängtad av våra hungriga magar. Vi träffa på Christin och hennes vän Thess. Sedan blev det shopping. Många fina syner som fick mig att le. Vistelsen avslutades med picnic uppe på Taberg.
Vi som gillar vyer. Nice!

Tussilago vid Vätterstranden. piren. shopping.



Jordgubbar på Taberg. Känsla.


Vandalorum.

Nyinvigda konst och designcentret i Värnamo, Vandalorum, där jobbar jag i helgen. Verkligen roligt! Vår utställning cyklar! bär en härlig atmosfär, alla snyggt designade. fina. smäcka. vackra. coola. surfiga. gamla. nya cyklar.
Smålands konstarkiv har också en utställning på Vandalorum Bäcken.

Väl värda besök och en fika eller lunch i caféet! och såklart hälsa på mig i receptionen!


Vittsjö.

Tisdag och onsdag har jag varit i Skåne, närmare bestämt i Vittsjö, och hälsat på min finaste vän Emma. Vi började naturligtvis med en liten tripp till sjön (den man fikar vid). Vi har även hunnit med att jaga mask, vara ute med båten och meta, bakat scones, vi har gått långpromenad till ett vitsippeparadis och grillat korv. Vittsjö är allt fint! Så kul att träffa Emma igen och hälsa på hemma hos henne och hennes familj!
Promenad genom skog, sjöar och berg till Vittsjöborg.
Snapphaneplace!


Liv av grodor.

Jag, Lisa och mamma på kvällspromenad denna vackra sommarkväll.
Jag plockade vitsippor och hittade (de riktigt efterlängtade) grodyngeläggen. Äntligen.
Titta där jag håller grenen, vilka goa geléklumpar!
.
Lisa hälsar!

Han som lyssnar.

Innan jag skulle sova igår tänkte jag på min predikan, speciellt en del som jag inte riktigt kommit på hur den ska fyllas. Så bad jag lite snabbt Gud att ge mig några hintar på tankar eller funderingar som han kan tycka jag kan ha med.
Jag tänkte ju han kunde göra det i sömnen medan jag sov, men icke då.
Jag fick direkt en tanke som jag var tvungen att skriva ner. Bara att tända lampan igen.
Släckte lampan varpå den snabbt tändes av mig igen då fortsättningen på första tanken kom. Sådär gick det, och nu har jag fyllt större delen av det som innan den lilla bönen inte var så mycket av. Han är sannerligen att lita på, Gud.

Gotland forever. Lördag.

Vilken fantastisk SM-helg det blev för mig och pappa på Gotland!
Det är sannerligen Sveriges vackraste ö. En ö att vara stolt över. Känns ju som man kommer utomlands. Språket är ju knappt vad man kan kalla svenska heller, haha.
.
Lördagen började vi med att ut och springa en liten sväng. Sen dusch och frukost. Sen sov jag en stund till, vilade, läste och tänkte. Kl. 15 gick vi upp till samlingsplatsen. 1500 meter från hotellet. Där träffade jag David som varit i Peru 2,5 månader. Det var kul, han har tom varit på min drömplats där i landet. Måste höra honom berätta mer nästa gång!
.
På SM får man sällan beträda arenan med målet innan man springer sitt lopp, nu ska jag berätta hur det går till!
En halvtimme innan sin start blir man uppropad vid förstart 1 (som den här gången låg i anslutning till samlingsplatsen). därefter springer man iväg de 1700 m till förstart nummer 2. Stretch, toabesök, vätska munnen och lämna överdraget. Därefter, då det är 10 minuter kvar till sin start blir man uppropad igen och får springa iväg till den riktiga starten, 400 m. Där är det bara vi tävlande som får vistas. Inga coacher alltså. Sen är det nästan dags att ge sig av. 3 minuter innan sin starttid går man in i fålla nummer 1 och prickar av sig. Nästa minut får man sin kontrollangivelse. och efter nästa pip är det dags att gå in i sista fållan, där man får sin karta i samma ögonblick som det är dags att springa iväg. Som ni hör är det inte helt okomplicerat det här med att springa SM.
.
Sprint är fantastiskt roligt att springa tycker jag. Sånt tempo i orienteringen och löpningen genom hela loppet, grymt! I lördags sprang vi kval. D21 var uppdelat i tre olika heat med 40 tjejer i varje. Kartan hette Galgberget och ligger lite norr om Visby city. Vår bana sträckte 2,9 km fågelvägen. En bana i rätt blandad terräng. Från skog till stad. Riktigt kul var det! och bra gick det! Jag sprang på tiden 19,11 minuter, kom 25:a. Det var en liten spänd väntan ända till kvällen för att se om jag skulle gå vidare till B eller C-finalen. och det var med ett stort leende och hurra som jag sent på kvällen fick reda på att jag kom att starta i B-heatet på söndagens final. Tävlingspremiär på SM med ett kanonlopp. Citerar Maggan -Go for it girl!

Ett kanonlopp av mig. Vi alla gillar såklart påskriset i bakgrunden..

Vitsippa ute i backarna står.

Idag när jag var ute och sprang här hemma såg jag vårens första vitsippa!
Den stod där så rar i backen ner till bäcken. Det gjorde mig väldigt glad!
Livet växer och frodas.
Nu ska jag och pappa fara vår väg till Sveriges största ö. hej hej.

Enjoy life's beauty.

Fler pics av senaste veckan.

Fotbollsträningar med Petter. Han överraskade mig med Barca-tröjan. Som Arsenalfan kändes det lite i hjärtat. Men hur kul! Thanks coach!


Hjälmaredscupen med innebandy. Nötterna och IBK Kängan bl.a.


Fler vårtecken.

Gött häng, tussilago i håret och coola vänner.. Kolla dessutom Hjälmaredsskärmen, vilka är med på den liksom. ;)


Påsken är här. På Hjälmared innebar det korsvandring, påskbuffé och kladdkaka med söta kycklingar.
Martin i vår kiosk!


How beautiful it is to be alive!



Sån glädje dessa fantastiska blommor givit mig!



Lilla Färgen. Fina vänner. Vacker lycka.


Undervisning, kapellhäng, innebandy och musik.


Glädjepics av glädjestunder!

En vecka och nu är det lov.

En riktigt bra Hjälmaredsvecka har återigen avslutats och ett påsklov har tagit sin början. I grundskolan och gymnasiet såg de flesta, om inte alla, fram emot lovet. Det gör jag inte lika på folkhögskolan. Det går för snabbt liksom. Visst att det är gött med lov. Men tiden på skolan är begränsad, och jag trivs verkligen otroligt bra på Hjälmared. Därför ska jag leva varje dag fullt ut, och njuta!
.
I veckan har vi lyssnat på riktigt bra predikningar av klasskompisarna Lovisa, Frida och Sofia. Vi har haft besök av Team Med Uppdrag som snackade om att teama som kamratstödjare och pionjär. Åsa har snackat med oss om helande. Igår var det Hjälmaredscupen med innebandy. Alla tre Hjälmaredslagen i samma slutspelsgrupp. Vi har dessutom förberett och haft påskvandring för en klass idag. Därefter var det påsksamling i aulan med sång och Jesusdrama. Riktigt bra. Efter det åt vi världens godaste påskbuffé. Sicken nice! Kramring och hej då.
.
Jakob, jag och Emma åkte från Hjälmared kl. 16,25. I Borås lämna vi av Emma, sen fortsatte vi till Forsheda och slutligen Hornaryd. Nice att träffa mor och Lisa. (Eric är i Stockholm och pappa jobbar.) I morgon åker jag och pappa till Gotland. Där ska jag på lördag springa Sprint SM inne i Visby city. Spännande minsann. Jag gillar verkligen sprint, men kan inte påstå att jag är i toppform. Tur jag och Petter tränat endel intervaller senaste veckorna.

Tid på tågstationen.

Nu sitter jag och Christin på Värnamo Bibliotek. Egentligen skulle jag redan vara framme på Hjälmared nu, men SJ har problem igen. Skulle åkt här ifrån kl.6,55 i morse! Efter förseningar (20 min i taget) fick vi kl. 09,10 reda på att det tåget ställts in helt. Då gick vi till bibblan. Nu väntar vi på 09,52-tåget, som bara är fösenat 38 minuter. Hoppas vi kommer iväg då. Det hade varit trevligt!


Livslust är livslust.

Livslustdagen blev sannerligen grym! Att det är så otroligt kul att sjunga gospel alltså! Jag hade i vissa drag glömt bort den fantastiska glädjen som utstrålas genom Livslust! Det är en otrolig känsla, jag finner knappt ord som kan beskriva. Glädjen övergår från det bredaste leendet till skratt. Det är häftigt, det är härligt.


Vårens intryck gör mig alldeles lyrisk.

Efter en fantastisk dag i strålande sol på Hjälmared är jag hemkommen för en helg i Värnamo. I morgon är det övningar och 20-års jubileumskonsert med Livslust i Missionskyrkan. Vi kommer vara nästan 300 personer som sjunger tillsammans. Ska bli otroligt kul och mäktigt!
.
På Kropp och Hälsa gjorde vi först en meditation, och sedan en drömövning. Jag drömmer om Peru och Machu Pichu. Själavården var lika intressant som vanligt. Vi pratar om Samtal i kris. Olika slags tystnader och olika typer av frågor. Som jag sa, verkligen givande och så intressant!
.
Eftermiddagen titta jag en stund på mina hittillskomna predikotankar. Har i uppgift i Kommunikationen att predika varsin gång. Jag ska snacka utifrån Emmausvandrarna, veckan efter påsklovet. Sedan, efter att ha lämnat av Emma vid bussen och att ha funnit nästa vårtecken, tussilago, sprang jag ut och träna. Jag fann en ny runda idag! Vackraste jag beskådat, med inslag av Sundet, småstigar, vida vyer, vatten, traktorstig, off roadlöpning i skogen, djupa granar och uppna gläntor. Bästa av allt detta vackra var då jag kom fram till Blåtjärn. En av de fantastiska platser. Uppe på höjden mitt i skogen uppenbarar sig denna tjärn. Jag smälter!!! Utbrast jag högt för mig själv där uppe! Stannade en liten stund på bryggan bara för att njuta. Därefter upptäckte jag en ny stig. Jag sprang mitt genom en ekdunge med branta klippor upp till höger, och sjön en bit bort framför mig . Oj någonting prasslade på marken, jag stannade för att se. Jag trodde knappt mina ögon då jag upptäckte tusentals av stora pissmyror i sin platta, vida stack. Gillar inte myror något vidare, men idag, idag blev jag glad av deras syn! Det är myrorna som har vaknat till liv efter en lång vinter. Det är myrorna som prasslar i löven.

Krokus växer vilt.

Vår! Idag fann jag och Emma våra första krokusar på skolan. De lyser upp så vackert i gräset och mossan!
Nu har jag varit ute på rullisarna Hjälmaredspremiär, gick fint! Till Lygnared och back + intervaller vid golfbanan.



My cousin is awesome.

Linneas facebookstatus idag:

Just got an order for 20 cushions from an interior decorating studio in London! Problem is the want the cushions to be sent out by Friday...gonna be a busy week!! (as always!)

Jag är så stolt över min kusin Linnea i Melbourne och som hon arbetar med sitt företag Linnea Swedish Design. Hon tillverkar och säljer så många fina prylar. Notebooks, accessories, wall art, bags, prints, homewares. m.m.


Tram Cities of the World. By Linnea.

Check this out. http://www.linnea.com.au/

Snabba steg.

Skoldagarna går alldeles för fort, det skrämmer mig.

Hemma efter ett löppass i regnet tillsammans med Sindi och Elina. Gött väder alltså!

Flammel rammel i vårvindarna.

Vår nyaste tillskott i lärarkåren, Elof är verkligen hur bra som helst. Han har koll på så mycket. Idag har vi snackat om Kvinnosynen i Bibeln. Så intressant.

Fantastiskt väder idag! Jag, Petter och Emma gick en sväng till bryggan efter vi sluta, så härligt. :)



Våren är här. Sett så många vackra snödroppar idag!

Ikväll var jag, Elin och Julia på zumba och core. Sen hade vi även sälle med Elina och Sindi hem. Jag känner mig rätt sliten dock. Jag och Elin föll runt i huset av trötthet nu när vi kom hem. Elin ramla över sin tvätt, och jag hamna på golvet av badrummet. Käre tid. Vi skada oss inte iallafall. Elin trodde just att hon somna stående.

Service day.

Idag, söndag har vi Service day med klassen. Kl. 15 ska vi ha en gudstjänst i Skogsbygden, sen fika/mat och därefter far vi direkt till husmor Gerds kyrka i Alboga där det blir musikgudstjänst kl.19. Sedan är vi bjudna på fest hem till Gerd! Ylva och Rebecka ska hålla varsin predikan under dessa två gudstjänster. Ska bli väldigt intressant, kul och spännande att lyssna.

Världens sötaste bananer!

Härlig lördag förmiddag i city inför Hjälmareds Öppet Hus den 9:e april. Sånger och musik, Ylva läste sina fantastiska dikter, Petter körde zorro. Med mera. Kul hade vi!

Skolkören sjöng härliga afrikanska sånger som stannar kvar i huvudet länge länge.

 
Sofia, jag och världens sickens sötaste bananer!!!!!


Darth Vader (eller Dark Weider som jag trodde han heter..) gästade oss. De gjorde reklam för skräcknatt på bion.
Aldrig i livet.


Petter trixa zorro helt galet grymt.


Finfåglarna var ute på en lördagstur.

Efter city, lunch och A Walk To Remember begav sig jag, Emma, Frida, Elin och Elins syster Linnea ut och grilla. Vandringen i det hela blev jakten att finna ved. Hade koden till rundlogen, men det visade sig att veden var på våningen under och dit krävdes nyckel. Vi fann ett stort nät som vi först tänkte vi kunde hiva ner, men besluta att gå till Hanna och fråga efter nyckel. Fick nyckeln, däremot kunde ingen av oss få upp låset. Back till Hanna, hon hängde med men låset satt som berget. Efter ännu lite letande gick vi till vår räddning, Åsa. Lycka att få torr ved! Sedan begav vi oss ner till sjön och gjorde eld och grillade våra korvar. Mmmm. :)


Dimman kom tätare och tätare. Vi såg inte ens bort till Herrgården eller Kavaljersflygen somliga stunder.


Mys med tjejerna kring elden.


Korvgrillning!


Ut och spring.

Idag är det nice träningsväder ute!
Jag, Emma och Petter sprang ett fint varv runt sjön. Sen fortsatte jag och Petter ett varv till.
Det innehöll långa och korta intervaller, först på vägen och sedan på stigen genom skogen.
Vi sprang en slags orientering med påhittad karta och kontroller. Först hade jag kartan, piip. Sen fick Petter den och så kom vi till nästa kontroll. Hur kul och hur bra träning! Grymt!

Lekfull träning säger pappa att det kallas.

Nu ska vi strax cykla ett gäng till Maxi och handla lite för ikväll. Pastaröra med kyckling och pesto i botten. Med endel till. Hurra för cyklarnas uppkomst.




Fann lite bilder från Österrike 2006.

RSS 2.0