The girl in the dress.

Hey nu är 2010 snart fulländat. Ett av det mest äventyrslystna året jag upplevt. Härligt, häftigt, helt sicken fantastiskt!
Nu är det bara lager två av naglarna som ska målas,
sedan blir det nyårsfest hos Hanna!
Hoppas ni får en riktigt glädjefull och minnesvärd kväll ikväll. Gott nytt år!
-
You rock!

Shuuu.

Skönt. Nu har det mesta av min aussi-abstinens försvunnit.
Go Sweden.


I'm missing Tweed coast, Australia.

A jag har drabbats av Australienabstinens =/
Är inte ens någon idé att försöka sova när detta händer. Jag saknar mina aussi friends,
Luke! -my no. 1 adventure friend!! Jemma and Lukas -the coolest kids!. The nature, the surfing and sailing with Luke!! Surfing in the sunset! Climbing Mt Warning with Jessica, Springbrook National Park, Getting lost on our way there, Byron adventure with Jessica and Lizzy. Running to my look out in Cabarita, I'm missing Prince (!) Antonia, Elin, Kerry and Johan (The best aupairs ever!) The golden boots, C3 church!! The best church ever! The triathlon sessions at the gym. The sea and the waves. Shopping surf shops. Jet ski day with Luke and Caleb. Missing those disgusting white aussi sandwishes. Aaa! Sand castles by Jemma, Lukas and me. Gloris Jean's coffee latte and chai latte with my aupairs! My connect group! Driving left side. Driving Lexus, and Peter's way too big Porche. Buy dates at woolworths. I want to hear Bre and Jemma sing Romeo and Juliet again and again! 
I'm missing crazy days in Casuarina with Jemma, Lukas, Johan-aupair and his kids!!! 

Was listening to Luke's preaching ikväll. Jesus, frogs and me. I think thats a reason of my "missing australia, can't sleep thing". Was reading my dairy earlier this night. The 19th of May I was chatting to Luke on Facebook. (Hrm, tell me, jag skriver visst på engelska..) btw, chattade iallafall med honom så frågade jag (nae det går inte, jag måste skriva på eng för att känna hörighet). Asked him (as people always do in Aus)

Me: How are you?
Luke: I'm alright, but a bit sad.
Me: =/ Oh what has happened?
Luke: My adventure friend is not in Australia any more.


Thank God for Tweed Coast.

God fortsättning.

Julafton är verkligen en fantastisk dag. En inrutad dag som man redan innan vet hur den kommer se ut. Strukturmässigt. Kl. 12 är det kyrkan, kl. 14 kommer gästerna, Julbord, kl. 15 Kalle Anka, fika, julklappslek, Kl. 19 Karl-Bertil Jonsson, julklappar, tomtegröt, kl. 23 midnattsmässa.

Igår började min dag väldigt tidigt. redan kl. 5,45 gav jag upp försöket att lyckas somna om, så jag stack ut och tränade istället. Ett 43 min skönt löppass på gatorna. Mörkt och folktomt. Det var riktigt härligt. Dusch och sista avsnittet av julkalendern med en kopp lusse-te. :) Frukost, och sedan kl. 9 var jag, Lisa och mamma på julgympa i folkhögskolans gympasal. Å, så kul! Anna ledare ger inspiration. Pappa tog skidspåren istället, mkt folk sa han, 11 bilar. Grymt!
-
Nu kl. 12,35 ska jag och resten av familjen till Hånger och åka längdskidor. Kajsa kommer dit också, kul :) Ska bli extra skoj att åka med Eric och Lisa! Senare i eftermiddag kommer Maggan och Lennart och stannar tills imån. :)

Jesu födelse.


Krubban är framme. Nu väntar vi bara på Jesus (som ligger väl förvarad i tomtens släde.)

Jesu Födelse.
Lukasevangeliet 2:1-20.
Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och den hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn.


Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda, och hon födde sin son, den förstfödde. Hon lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem inne i härbärget.


I samma trakt låg några herdar ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de greps av stor förfäran. Men ängeln sade till dem: "Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. Och detta är tecknet för er: ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba." Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här som prisade Gud:


"Ära i höjden åt Gud
och på jorden fred åt dem han har utvalt."


När änglarna hade farit ifrån dem upp till himlen sade herdarna till varandra: "Låt oss gå in till Betlehem och se det som har hänt och som Herren har låtit oss veta." De skyndade i väg och fann Maria och Josef och det nyfödda barnet som låg i krubban. När de hade sett det berättade de vad som hade sagts till dem om detta barn. Alla som hörde det häpnade över vad herdarna sade. Maria tog allt detta till sitt hjärta och begrundade det. Och herdarna vände tillbaka och prisade och lovade Gud för vad de hade fått höra och se: allt var så som det hade sagts dem.


Go for ski!

Nu ska jag göra årspremiär på skidspåren i Borgen!
Pappa var uppe och spårade igår kväll. Han är alltid så noggrann när han spårar så det kommer bli extra hoppentoppen!
Annars är det juligt i stugan. Jag håller på att pynta runt i huset och pappa överträffar sig själv med att laga Janssons. Med och utan ansjovis.

Nu; Borgen, here we come!

Hugga julgran!

Minus 16,5 grader. 40 centimeter snö. Helt sicken fantastiskt!!!
Idag var jag och pappa uppe hos Yngve i Stora Fällan och högg årets julgran.
Hurra för all snö! Det här är ju helt ljuvligt underbart!
Första gången på alla år som vi inte kunde parkera i slutet av den lilla skogsvägen.
Det blev att lufsa fram by feet istället. Härligt!
En rolig, speciell detalj det här året är att granarna var helt frusna och hade massa snö på sig. Alla grenar var med andra ord mer eller mindre lodräta.
Inte det lättaste när man ska hitta drömjulgranen.
Dream team är på jakt.

Kolla, haha! Sicken loj julgran!
Mmm verkar som jag kallar de flesta granar för julgranar såhär innan jul..

Wihoo. Den här granen var äkta cool. Kände en viss connection till den.

Tur pappa var envis, jag gav mig att detta är en ypperlig julgran.

There we go daddie!

Det som göms i snö kommer upp när man gräver! Vi upptäckte fler och fler grenar. Granen blev vidare och vidare.
Härlig bild! Skogshuggarmannen. (Skulle man kunna tro.)

Vägen vi brukar kunna köra på. Som vi idag tog gåendes.

Vackert i hjärtat!

Julfest på Hjälmared.

I måndags kväll hade vi julfest på Hjälmared.
Var otroligt tjejigt på Smedjevinden hela eftermiddagen. Hår, smink, kläder. Haha.
Kl. 17 samlades vi i herrgården för det finaste julbord jag sett. :)
Så duktiga de är i köket med food och servering.
"Ja! De har gröna bönor!" utbrast jag. :) Infört det på julbordet här hemma nu också. 
,

Vackra tjejerna Sindi, Ylva och Anna.


Stiliga bordsgrannar jag hade!


Julbord.


Hej hej! :D

Senare på kvällen samlades vi i aulan för framträdande av cabarégruppen. Allsång.
Genomsalta hallongrottor. Annat fika. Ringdans och disco, yeah! ;D

Petter och Martin. :)


Jag och Julia. :)


Nu tändas tusen juleljus. Till fjärde versen tände vi fina tomtebloss.


Fantastiska vänner, en fantastisk kväll!

Jullov.

Idag har vi fått jullov! Det känns rätt konstigt måste jag erkänna.
Nästan tre veckors lov ligger framför oss nu.
Dagen har innehållit mysig julavslutning i kapellet. Julstädning av klassrummet. Julfika i oasen. Hetsig julklappslek med klassen. (Jag fick min egna paket, gooo havredryck!) Innan vi slutade helt bjöds det på tomtegröt och rimm. Farväl farväl :( Packa packa. Kl. 14,50 åkte jag och Jakob hemmåt. (Annie var med till Borås). Ge förresten en tanke till norrlänningarna som ska resa över 20 timmar!

Kom hem hem till aromerna av nybakat bröd, mmm :) Mamma är för go :) Te och brödbullar :) Sedan åkte vi till Store Mosse på månskensskidåkning. Från parkeringen till starten var det upplyst av marschaller. Sedan åkte vi de 4 km i klart månsken. Helt fantastiskt vackert! Mossen är så cool! Blåbärssoppa och pepparkaka :) Nu tittade pappa förbi en sväng hemma (han jobbar dygn idag) och tände kaminen åt mig och mamma :) Strax ska jag få se fotoalbumen mamma gjort om Australien och Thailand, härligt!

Liseberg.

Jul på Liseberg.
En riktigt fin och mysig dag i storstan Göteborg. Jag fann de sista och perfekta julklapparna, hurra. Är så kul när man finner dem! Efter någon timme på stan blev det på med termosar (termobyxor, täckisar.. alla folk här säger olika!) väl utrustade för snö och kyla gick vi in på Liseberg. Otroligt mysigt med alla fina lampor. människor. köpbodar. varm choklad. krubban. isbana. glögg. musik. julklappar. djur. Renar. 


Brända mandlar och live julmusik.
Petter, Anna, Sindi och Oscar.


Good job hey! Tänk hur de fått upp alla miljoner lampor i träden.


Granskogen hos tomten.



Varm choklad ute i snön. :)


Krubban!
De hade levande getter där. Jesus var också där.
Hemma lägger vi Jesusbarnet i krubban på julaftons natt efter midnattsmässan. Men Liseberg har la inte öppet då, det är ju faktiskt bra att folk får se honom nu då!

Göteborg.

Nu åker jag, Julia, Anna, Petter, Oscar, Sindi, Elin, Frida och Annie till Göteborg!
Julshopping och jul på Liseberg denna vintriga vinterdag. Hur mysigt! Så mysigt! :)

Lucia.

Sankta Lucia, ljusklara hägring, sprid i vår vinternatt glans av din fägring.

I måndags morse hade vi luciafirande för resten av skolan.
Även i onsdags kväll för ett gäng julbordspensionärer. Lucia är fint!


Snygga tärnor.


Söta stjärngossar.



Ski. födelsedagsfika. lucia. tomteslaget.

Sicken fin dag idag!
Härlig start på dagen med lektionen Bön och andliga övningar, vi tillverkade våra egna bönekort. Julsånger i bakgrunden och ett fint, högt, rött tänt ljus. :) Slutade kl. 12 idag och då blev det skidåkning på golfbanan. Men vilka hemska spår. De måste ha spårat i kramsnö så isiga som de var. (pappa lärde mig tidigare i veckan, att spåren blir isrännor då man spårar i kramsnö. Något att undvika!!) Jag föll två ggr t.o.m. Brist på stabila stavgrepp på vissa ställen p.g.a alla snöklumpar jämte spåren. Sen kom jag lite fort i en [köva] som jag just sa. Men det var härligt att åka iallafall. Sol och blå himmel! :)

Efter detta cyklade jag och Petter in till stan för hans födelsedagsfika! Introducerade chai latte för honom, mycket uppskattad av oss båda. :) Serri, chai latte är nummer tre på min dryckeslista.
1. Vatten.
2. Havredryck.
3. Te. och Chai latte!

Det blev även två julklappar inhandlade :) Back lite lagom sent till middagen och därefter lussade vi (skolans luciatrupp) för pensionärsgänget som var på julbord i herrgården ikväll. Så fint och mysigt :) Efter detta bar det upp till hallen för tomteslaget. Badmintonturnering. Helt oplanerad medverkan från min sida. Gick dit för att vara publik, men nog att jag blev sugen på att spela. Två girls som inte dök upp, så jag hoppade in istället. Tur jag förberett mig för kyla med leggings under jeansen. Spelade nämligen i leggingsen och linne. Kändes verkligen konstigt att inte ha rediga idrottskläder på mig! Första matchen spelade jag barfota. Gick väldigt bra till en början. De två andra matcherna (innan jag åkte ut) hade jag lycka att låna Julias skor. Riktigt skoj och jobbigt att spela. Sen blev det kvällsfika och julkalendertittande med Julia.


Kul hade vi :)
Julia, Sofia, jag, Oscar, Ylva, Elin och Frida.


Stabila stjärngossarna Zacke och Petter.
Tänker på Sailor Moon när jag ser deras stjärnor, "månkraft, förvandla mig!" Eller vad de nu sa.


Söta sverige-tomtechicksen Elin och Frida.


Martin i sin grymma tomteluva!


Pics.

Julmarknad på Hjälmared.

Martina, Kristina, Maggan, Lennart, Britt, mamma, pappa, Lisa och David.
Verkligen härligt att de besökte mig, Hjälmared och marknaden denna fina vinterdag!


I hallen var det aktiviteter! Annie vid "Pucko". Lisa skjuter just iväg pucken.


David, pappa och Lennart.


I Afrikahyddan åt vi pepparsås och gummibröd.


Check this out! :) 
Jag fyndade en fin kartbok på loppmarknaden! :)
Finner alltid nåt kul att fästa blicken på på en karta. Någon gång i mitt liv ska jag åka till Linaälven!

Upptäcktspromenad runt Lilla Färgen med Emma och Petter.
Jag visade dem istappsklippan och den otroligt fina julgransodlingen som jag fann då jag var ute och gick förra helgen.

Birdesen får akta så de inte fryser fast i isen.


En av mina favoritplatser runt sjön.
Allén är fantastisk vacker i alla årstider som än så länge varit.


Fina Emma vid ett isfall.


Att vi ser ut som överlyckliga barn. Haha.
Men vinter, sol och snö. Det är ju helt sicken lovely!


Följer man fotspåren en bit upp i skogen kommer man till julgransodlingen! :)

Peppisar och zumba!

Nu har jag bakat goa pepparkakor av degen mamma hade med sig till mig.
Snygga racerbilar till pepparkakor!
Ikväll blir det zumba! :D




Ps 121.



Han låter inte din fot slinta,
han vakar ständigt över dina steg.

Psalm 121:3

Andra advent.

Idag tände vi även andra ljustet i adventsljusstaken.
Visste ni förresten att advent är en fastetid. Lilla fastan. Hur vi förbereder oss för ankomsten. Bered en väg för Herren, som Johannes döpare sa.

Nåväl, i eftermiddags gick jag på en äventyrspromenad. Det var från början tänkt som en helt vanlig promenad runt sjön. (Som visserligen aldrig blir helt vanlig. Varje gång ser man fler fantastiska saker och skapelsen på nya vackra sätt.) För att direkt få en positiv touch tog jag med komposten, när den var slängt blev allt bara finare och finare. Stigen utmed sjön, nerför stentrappan, golfbanan till vänster, ut på vägen (där jag för övrigt, varje gång tänker mig vägen som en skatebana för skidor) vägen fram och bort genom koloniområdet. (där det finns två små, små gula stugor som är så klockrena för en julkalender!)
Ner till platsernas plats, sundet.

 
Lilla Färgen. Isen är nästan lagd.
Hjälmared allra längst bort bland träden i dimman.


Stora Färgen. Oavsätt väder är det alltid vackert.

Jag fortsatte min promenad, ner från träbron och på den fina lilla stigen i skogen, då såg jag plötsligt något spännande. Snöspår av en människa, rakt upp i skogen. Jag tänkte att de måste leda till något häftigt (serri tänkte jag att det måste finnas en stig i närheten som jag kommer finna och kunna utöka mina löprundor med.) Så jag följe spåren, upp för höjden och in i skogen. Jag fortsatte en bit framåt, med fästet på de två spåren från kängorna. Ut ur skogen kom jag, snön blev djupare. Och där uppenbarade sig något otroligt vackert framför mig. En hel julgransodling. A crazy wow. Det var så vackert! Historian nådde sin kulmen där, men stegen tog inte slut vid granarna, och ingen stig var heller funnen. Genom granodlingen, under en gran, genom ett stråhygge.. stegen fortsatte. "A en stenmur, då är det nog en stig parallellt med den". Men nae, icke då. Stigen förblev ofunnen, och jag vandrade tillbaka till sjön.
Jag fortsatte ut med sjön på sjöstigen. På vänster sida finns det endel häftiga klippor och stora stenar. "Om jag skulle ta å gå upp till den där branten där.." Jo då, det var inte många steg, och de stegen var några av de finaste. Dessa istappar som bara blev fler och fler, större och större. Jag kröp under en grans grenar för att komma till andra sidan av branten. Ännu större istappar, på några av dem var det en mörk droppe i spetsen. Jag tog av min tumvante för att känna va det var. Läskigt nog såg det precis ut som blod, mörkt blod på min pekfingerspets.



Tur var så var det ju bara lite brunt vatten från mossan som växte ovanför klippan.

Härligt!

Nu kom mamma och pappa hit, och vi ska åka skidor på golfbanan! :D
Sen är det julmarknad :) Lisa kommer i eftermiddag, Martina, Kristina och Britt. Maggan och Lennart, antagligen David H också. Härliga vänner med skidor och mysjulmarknad, sicken dag!

Hjälmared Julmarknad.

Julmarknadsförberedelser hela veckan.
.
Hantverksgruppen med bl.a. mig, Julia, Frida och Ludvig. Vi har pysslat, pimpat och tillverkat. Åh, äntligen är vi klara med alld som ska göras! Det blev en hel del så att säga. Kom hit till Hjälmared i morgon så får ni se :) Kl. 14-19 kan ni köpa våra fina handverk, gå till lanthandeln med massa bakat bröd, kakor och julgodis. Ta en tripp upp till hallen som är full av aktiviteter. Fika i herrgården kommer bli mysigt. Julföreställningar och en stor loppmarknad. och inte minst hela Hjälmared område. Jag smälter som en istapp av denna vackra, vita vinterplats!
Några av kransarna jag gjort :)


Måste visa er den här fina bilden på Zacke, han vann just på chokladjulet i söndags på julskyltningen i stan. :)

RSS 2.0