Göteborgsvarvet.

Nu är jag anmäld till Gbg-varvet 2011. Härligt!
Denna påminnelse kanske kommer i senaste laget (visste inte ens om det själv förrens nyss), men om se sådär 54 minuter och 6 sekunder blir i allafall anmälningssponsringen snäppet högre än nu.
Mamma och pappas bild från årets varv.

Kära lilla, hemma.

Jag är hemma i Värnamo.
Riktigt skönt att komma hem och bara vara och vila hos mamma och pappa.
Tankar och få sömntimmar är inte drömmen. och nu sen några dagar är jag sjuk, därav min värnamovisit.
Idag i skolan har de orienteringsdag på Hjortgården, och i morgon ska de vara funktionärer för en handikapps-friidrottsdag på Mjörnvallen.
Önskar jag kunnat vara med. Men det kändes skönast att åka hem då jag ändå inte skulle kunna deltaga.
Tyvärr missar jag även sista deltävlingen av terrängserien S.Ö.T ikväll.
Men viktigast är att jag blir helt kry.
På altanen, inbäddad i filtar, en sol som skiner, en kopp te med ingefära
och en chic lit-bok. Det hjälper mig att bli frisk.

Nae nu åka ja inte. (för det är så jag säger det).

Idag är jag sjuk.
Jag har sovit och sovit och sovit. Jag har i stort sätt sovit sen jag gick och la mig igår. Det känns läskigt, en hel dag av mitt liv som jag knappt har upplevt. Vid klockan fem över fem gick jag upp och kokade vatten, då fick jag även se vilket fantastiskt höstväder det varit idag.
Ikväll skulle vi på Lights in Alingsås, men jag får i stället ligga här i min säng med ett värkande huvud, en tjock hals, och två vader som det kryper och kittlas i. Jag vill ut och springa! (Eller iallafall ut och andas..)

Helg på Hjälmared.

Ikväll och hela helgen kommer Lisa vara här! Så kul <3
Det kommer bli scones-bakande och te-drickande (undra om Lisa tagit folkhögskolelivet
på allvar och börjat dricka te...) Jag och Frida kommer visa Lisa staden med alla dess möjligheter.
(Nolhaga har världens vackraste bokskog!) Strosa runt i city och fika på ett av alla hundra caféer. Lördag kväll blir det hemafton och söndag ska vi springa tävling vid Hjortgården.
Då kommer även mamma och pappa. :) Kommer bli en fin helg :)

Great Ocean Road, with a great sister! <3

Vår otroliga höst.

Jag hoppas ni tänker på hur oerhört vackert det är ute i naturen nu.
Det är flera gånger jag blir stående bara för att SE och njuta. Solens strålar, löv som faller,
den härliga höstdoften, luften. och alla träd som speglar sig i sjön. Löven på träden i färgskalan mellan gul och röd.
Något av det härligaste är på morgonarna när vi går ner till herrgården för frukost.
Då ligger dimman tät över sjön, och solstrålarna leter sig emellan. :)
.
När jag cyklade hem från terrängtävlingen ikväll möttes jag av något fint. 
"Varsågod och ta ett äpple!" stod det skrivet på en skylt på en korg utanför en trädgård. 
Äpplen är också bevis på gåvan, hösten.

Lite orientering.

Nu ska vi strax ha orientering på Hjortgården med klassen, så skoj! :)
Annars har vi faktiskt ingen aning om vad dagen kommer bjuda på, ett schema skulle vara lite nice. Men nae det har vi inget ännu. Det enda jag vet inför den här veckan är faktiskt orientering idag. och att jag ska hålla en orientering för klassen på fredag. På torsdag blir det terrängtävling och på onsdag ska jag och Elina (Pitetjej i bibel) träffa prästen Thomas då vi ev. ska vara konfaledare det här året. Beror på om det blir tillräckligt många konfirmander.
Ikväll blir det ingen OL-träning med skogshjortarna. De har träning på kartan där tävlingen är på söndag och då kan jag ju inte springa där nu.

Ha en fin dag!

Hey jag packar, igen.

Alltså vilket fenomen. Det här med att packa. Så lång tid det tar och vad långtråkigt det är. Nu ser mitt rum lika plottrigt ut som dagarna innan jag flyttade till Hjälmared. Trodde jag hade tagit dit de flesta av kläder och grejer jag ville ha, men nae då. Nästa skepp börjar fyllas..
-
Idag ska jag och pappa ta kontroller på Hörle Moar. Sedan blir det upfresh hos frisören och plocka plommon till Maggan. Sen i seneftermiddag åker jag, Jakob och Karro tillbaka till Hjälmis igen. :) Ska stanna hos Maggan och Lennart då, lämna plommon och kvällsfika. Alltid mysigt att hälsa på hos dem :)

Lång-DM.

Idag sprang jag, pappa och många andra distriktsmästerskap i långdistans utanför Mönsterås.
Det blev en lång dag då vi åkte buss från Värnamo kl. 7,15 och kom hem igen
kl. 17,15.
Långt var det också ute i skogen ;) Min bana var 8 km uppdelad på två olika slingor. Efter 4,5 km hade D/H21 varvning vid målet och då också kartbyte. Det var kul!
Dels med folk som hejar, speakern som kommenterar och sen att det inte känns lika långt när man får en ny bana :)
Det var riktigt fint i skogen utanför Mönsterås idag! Härliga, öppna berghällar och coola stup! Men också något brötigt hygge och grönområde.
.
Jag missade på tredje sista 3,5 minut annars nästan ingenting. Riktigt rolig orientering! :) Hade lite oflyt med sekunderna, kom 5:a och hade 44 sekunder upp till ett brons.
.
Pappa, han är dock otrolig detta DM-år. Go for Grand Slam pappi! Idag tog han sitt fjärde DM-guld. Alla som hittills gått att ta. Vi väntar med spänning inför ultralång-DM söndagen den 7:e november.
Mitt pris! "Svenska Urskogar"! Kommer bli intressant läsning på små testunder..
.
Hey pap!
-
Valvaka och valfika med pappa, detta är ju alltför spännande och nervöst!
Mamma och Lisa är och räknar röster på Libanongården.

Åsenhöga.

Nu har vi på Hjälmared hemresehelg.
Detta innebär att vi var lediga i fredags och även nu på måndag.
Det är skönt med en längre helg ibland :)
-
Igår var jag hos min underbara Hanna i Åsenhöga. Vi pratade, drack te, åt scones och pratade. Senare var vi på ungdomsmöte. Där träffade vi även härliga Amanda! :) Åh så vackert hon sjunger och spelar sitt piano.
En absolut toppendag!
Jag och Hanna turistade runt knutarna i somras.

Hajk i kanot.

Det blev ett häftigt äventyr med blandat väder. Nog att vi ställt in oss mentalt på massa regn. Men regn, hagel, vind och stora vågor. Det var allt häftigt!
Genom Lilla Färgen och sen tog det stopp! Vi paddlade och paddlade, men seriöst, vi kom ingen vart. haha. I stället tog vi upp kanoterna, fikade och sedan gick med kanoterna till fots till nästa sjö. En sträcka på 8 km.
.
Eniro map hur vi gick! :)
.
Vi hade varit igång i 1,5 eller 2 timmar. 10 min gång från här ligger vår skola.. haha.
.
Ut på Boråsvägen och sen svängde vi höger här så vi kom till sjön Ömmern.
.
Väl framme vid sjön Ömmern åt vi lunch. Sen paddlade vi 1/3 av sjön för att stanna till för lite rast på St. Skallö. Eftersom vi var ojämnt antal hade Björn med sig en kajak. På St. Skallö tog sig Oskar an sig utmaningen, såg en aning instabilt ut.. Rent ut sagt väntade vi bara på att han skulle falla i. Hände som tur var inte.. Nästa stopp blev på St. Hålsarö där det blev bullfika. Jag var tom på energi kan jag tillägga. Kände mig tröttare än efter ett vasalopp, dock trodde inte Björn på mig.. Fick värsta energikicken efter det sockerintaget, därifrån tog jag dessutom kajaken och paddlade sista sträckan för dagen. Så kul! Man har en annan connection med vattnet :) Vid dagens lägerplats, Lövhult, blev det bivackbygge och mat.
Lunch.
.
Njut.
.
Oskar i kajaken.
.
Frukost. En av våra tre sovgrupper sov i detta vindskydd. Vi andra i kanotbivacker.
.
Dag 2 var vacker :)
Vi började med att paddla genom Lill-bottnasjön, där hoppade en fisk upp jämte mig!!! AAA! Sedan kom vi till samhället Tollered där det blev lyft.
Fika vid Nääs Fabriker (sicket fint område!)
.
Fika vid Nääs Fabriker.
.
I nästa sjö, Sävelången hade vi en härlig medvind i ryggarna. Under järnvägen och paddla genom Lillelången för att sedan laga lunch. Falafel och mackisar. Eller köttisar för alla som inte är i veg-gruppen. (Typisk hajkmat? haha)
Zacke. Lunch under en presenning.
.
Efter lunch bar det ut på stora sjön Mjörn. Där blev det äventyr som hette duga! Ösregn, vågor och enorm vind. Jag och Frida --> skrattanfall. Hur coolt var det inte liksom!! Tänk känslan att sitta där i varsin kanot på öppet vatten! ÅH WOW! :D :D Vi plockade upp Simon (som paddlade kajaken) i en kanot och sedan paddlade vi in allihopa till en liten strand för att vänta på lugnare väder. Efter regn kommer solsken, det dröjde inte länge.
Jo, efter regn kommer solsken :)
.
Näset = camp 2. Vi byggde snabbt upp våra bivacker och sen matlagning och brödbakning. Panaeng Curry gryta. Riktigt nice, men hot! Lagom tills detta kom också regnet.. men vad gör väl det när man kan klä sig efter väder :) :)
Jacob och jag bakar bröd.
.
Så här bygger vi kanotbivacker. + en presenning över.

Vår presenning klarade inte vattentrycket speciellt bra. Kl. 23,59 var det en pool på mitt liggunderlag. (Största besvikelsen på hela hajken, att klockan bara var 23,59. Vi trodde hon var iallafall 4 eller 5!!) Torka torka och tur sen blev det inte mycket blötare. Trots att regnet höll i sig hela natten.. och morgonen. Men lagom tills vi paddlade iväg sista dagen slutade det och solen steg fram :)
.
Jag och Alexander, paddle mates!
.
Sista biten på Mjörn, fika, in i Säveån och city. Därefter fick vi ta upp kanoterna och dra dem genom centrum. Vid norra enden av sjön Gärdsken (vid Maxi) åt vi den sista måltiden". Pasta, tonfisk och grönsaker. Ingen hitt. Genom Gärdsken och in i djungeläventyret Forsån. Där växer vassen tät, tät. :) Ett lyft över vägen, i i Lilla Färgen och slutligen kom vi tillbaka till Hjälmared! Hurra!
Oooo yeah!
.
Fick hamburgare av köket, och mitt i alla kramar trampade Frida på min, som jag utan föraningar lagt ner på marken på mitt sittunderlag. Hahaha. :)
.
.
Hela vår rutt. Som sagt - 4,5 mil. 9 sjöar, 2 åar.

Härliga och upplevelserika dagar, men nu är det riktigt skönt att vara hemma!

Kanot. kanot. kanot. Vi taggar kanot.

Idolernas kanothajk går av stapeln i morgon!

(Idol är alltså vårt klassnamn.. IDrott Och Ledarskap). Är rätt kul faktiskt för hela skolan använder ju denna vackra betäckning på oss. Står i alla papper och allt. När jag checka in dagen vi började stod det "Smedjevinden, Lina Sandström, Idol" På mitt boendeplace ;) A ha, vadå idol? haha.
"Vad går du för något?"
"Idol" hahaha.

Btw, idag har vi hållt en aktivitetsdag för ett gäng Alingsåsare. Det blev värsta roliga tipsrundan, kubb, kanot, 7-kamp och brännboll. Mellan blev det fika (såklart, folkhögskola = fika...) och lunch.

4,5 av dagens timmar har jag, Elin och Simon packat, packat, packat och lagat mat till vår kanothajk. Vi kommer bli övergödna.. Förstår inte hur mycket folket i min klass tror att vi kommer äta. Frukost, sen mackfika, pastasallad, bull och fruktfika, sprödfirre och mos, korvgrillning och banan/chokladgrill. Mmmm hmm. va tror vi om detta? Oroa er inte att vi svälter. Hahaha.

Idag fick jag brev av syster-yster :) :) Ska läsa det som godnatt-saga strax :)
Följ gärna hennes exempel. Ett brev sätter diamantkant på en förgylld dag :) :)

Lina Sandström
Hjälmared Folkhögskola
Hjälmareds Allé 20
441 95 Alingsås


Som sagt, nu ska jag sova och sen three days of kayaking! Wihoo! :D :D ;D

Sommarens kanothajk i sjöar och slutligen... Nissan!

DM-helg i Älmhult.

Nu har vi haft orienteringshelg igen! Det var på tok för länge sedan!
Pappa var den starke mannen i vår familj igår då han tog hem ett guld i sin klass! Bra jobbat daddie!
.
Idag var det stafett. Familjelag i prop. 2 med Eric, jag och pappa. Eric kom in som tredje man i tätklungan efter första sträckan på 4 km. Sedan var det min tur. Jag sprang upp i ledningen redan innan startpunkten, och drygade ut den på min 3 km-bana. Riktigt bra idag! :) Växling till pappa som även idag gjorde ett snabbt och stabilt lopp! :) Härligt! We are the winners of DM prop. 2 2010! :)
.
Mamma gjorde ett fint lopp i D45-laget. Härligt att se och heja på henne sista biten av banan. Så trött! ;) Så man ska vara! Bra jobbat mam!
.
Bro and sis. :)

Ikväll åker jag tillbaka till Hjälmis. Tåg till Borås, sen efter lite väntan blir det buss till Hjälmared. :)

Värnamo du lilla stad.

Första helgen i Värnamo sedan skolstarten!
Måste erkänna att det känns speciellt. Åh, superskoj att träffa mam, pap och Eric, såklart :) Men Hjälmared är Hjälmared. Jag trivs som fisken i vattnet. Som fåren i hagen och myran i stacken.
.
Vad har då hänt i Värnamo på 3,5 veckor?? Jo de är igång och fixar med tågspåren vid stationen, folk har flyttat in i de nya hyreslägenheterna "Håven", och det har varit Värnamodagarna... Lisa har flyttat till Jönköping, Eric till Kalmar.
Men härligast är ju att päronen är mogna! :)

Anledningen till denna hemhelg är faktiskt för DM-tävlingarna i Älmhult. Medeldistans imorgon, och stafett på söndag. Kommer bli kul! Verkligen :)
.
Terrängen igår gick förresten kanonbra! Kroppen var i form, driv i stegen och jag slog min tid med 8 sekunder sen förra veckan. Både Frida och Annie var med och det gick bra för dem också :)
.
Hej hej!

S.Ö.T

Förra torsdagen sprang jag och Frida terrängtävling vid Hjortstugan. S.Ö.T. -Skogshjortarnas Öppna Terrängserie. Verkligen jätteroligt! Banan var såååå fin och det kändes väldigt bra i kroppen. Skoj! :) 
Det var i detta lopp Frida gjorde sin tävlingspremiär inom löpningen. Härlig hon var också. Satte nummerlappen upp och ner. "Hur långt är 2,5 km?" "Vad betyder kupperat?" ;) :)
Imån blir det deltävling nummer två. 
Jag och Frida vann förresten våra damklasser. Jag 6 km och Frida 2,5.  

Taggad :)


Go Frida!


Kanonnöjda tjejer :)

Tisdag 7 september.

Hajkplanering i våra grupper på förmiddagen så vi var fria att lägga upp det själva på bästa sätt.

Och hur gjorde man då?
Jo, man (jag och Elin) gick upp kl. 7,40 och slängde ihop en sconesdeg. Kl. 8,15 gick vi på morgonandakt i kapellet, och efter detta bjöd vi våra vänner i matgruppen, Simon och Oskar på te och scones i väntan på ett möte med husmor Gerd.

Därefter, kl. 10,30 till 12 hade vi orientering med klassen, ungefär vid Hjortgården. Jag ledde en grupp och Björn den andra. Vi var väldigt duktiga i mitt team måste jag säga :)

Lunch fick vi tillaga själva idag! Vi hade matkration med kostlärarinnan Lina. Vi gick ner till sjön och lagade mat på 6 stormkök. Det blev Mexikanskt Fjällmos, Stekpannebröd, Bönsalsa och en Panaeng Curry med tofu och risnudlar. Åh, detta var verkligen roligt!

Vi slutade kl. 14,30 sedan stack jag ut på ett långpass på rullisarna. 1 h och 42 min, runt hela stan. Tur det inte är kanothajk denna veckan. Hade jag fått slita extra hårt med paddeln! ;)

Ikväll blir det Idol och sedan andakt i kapellet.
Imån börjar vi dagen med ett kanotpass, ska få lära oss ett sista paddeltag, exciting ;)

Jag har förresten skrivit en dikt nu ikväll, det ni. Jag, en dikt! Jag har överträffat mig själv! Det känns härligt bra! :) :)


Kräftskiva.

Fredag och kräftskiva :)
Vi slutade skolan redan efter lunch och då bar det iväg till Maxi för storshopping till festligheterna. Vi lagade broccoli/ädelostpaj, pastasallader och sallad utan pasta. Det blev räkor, kräftor, melon, vindruvor, kex, bröd. Efterrätt en nygräddad äppelpaj. Härlig kväll!
(Efter halva tiden tittade vi på fotbollsmatch i skolans aula, Sverige mot Ungern. Min andra hela fotbollsmatch jag någonsiv beskådat. Hur nu insatt jag kan vara... :P)

Kräftkommittén went shopping!


Kräftisar.


Kräftskiva med klassen. :) :)

Svampäventyr ut i skogen.

Svampplockning idag med Frida, Annie och Ludvig. Skogen var verkligen härlig, och vi fann endel svamp :)







Det tog en timme att rensa vår skörd. Sen var vi hungriga och gjorde en kantarellpaj, en stuvning med kantareller/trattisar. också en stuvning med fin fina Karl-Johansvampar!

Klassdagar.

Onsdag till torsdag, klassdagar med cyklar.
Vi blev uppdelade i lag om tre personer och uppdraget var att cykla efter karta -till, -i och utkanten av Alingsås. Under vägen skulle vi stanna på utmarkerade platser för att svara på olika frågor. Fika vid Nolhaga, så vacker bokskog! innan vi fortsatte vår resterande cykelfärd. Efter ett par tre timmar var vi framme vid vårt slutmål, Färgengården, som ligger 10 minuter (andra sidan av sjön) från skolan. Där blev det bad, lunch, tre-kamp, middag, andra lekar och grill av banan-choklad.

Dag två började med två samarbetslekar och en skogspromenad med småtävlingar i lag. Slutade kl. 12 och då blev det lunch på skolan. Sedan cyklade jag, Frida, Elin, Annie, Zacke, Simon och Ludvig in till stan.
Kl. 18 befann sig jag och Frida på Hjortgården för terrängtävling. Ska visa er bilder sen också.


Team cykel-Ingemar. (namn efter en cykelprofil i Umeå).


Simons hjul var vinnt, men blev rakt med hjälp av skiftnyckeln.
Som uppfanns av mannen från Elins place, Vårgårda. Johan Petter Johansson.


Sista biten av cykeltripen var ocykelbar.


Väl framme blev det tre-kamp. Kubb, boule och brännboll.


Dannäs-Jacob och jag var grund-teamet.


I kubbet var vi dessutom bland-team med Alex och Zacke.


Bad i Stora Färgen. :)

cykelhajk light.

Nu taggar vi klassdagar och cykelhajk light.
Avcykling nu kl. 9 onsdag. back på Hjäömared tills lunchen imån. Detta ska bli skoj!

RSS 2.0