Køge

Cykelhelgen i Danmark blev inte riktigt som planerad, men fin ändå. Lisa blev nämligen för förkyld för att kunna cykla på lördagen, och efter endel övervägande insåg jag att jag inte ville cykla de 10 milen själv. Ist omanmälde jag mig till samma runda som mamma. Dagen började med att vi tjejer hejade iväg pappa och Robin på sin 20-milsrunda kl 8,23. Därefter åt vi frukost i husbilen och sen gick vi runt och shoppade lite i de många affärerna som fanns i Køge. Riktigt mysigt samhälle! Kl 14 var jag och mamma redo för att cykla iväg på vår runda på 25km. Vilken tur att den fanns så det kunde bli lite cykling iaf. SÅ roligt! Danmarks natur är ju så härlig. Platt, skog, fina vägar och massor med småbyar. Endel vackra slott finns det också. Jag och mamma hade en riktigt go tur och kom i mål som 4:a och 5:a av ca 50 på 57min. Bra kört. Vi hann knappt ta oss ut ur målfållan förrens pappa och Robin kom i mål efter sina 20 mil. 7h varav de 5 sista i konstant regn. De var ganska kalla kan man ju säga för de var inte rustade för skyfall i och med att det var hyfsat väder då de startade på morgonen. (till skillnad från mig och mamma som körde med cykelskoröverdrag och cykelregnjackor). Tyvärr var det någon som efter ca 16 mil på 20-milarundan sabbat med vägvisningen så pappa och Robin (med flera) körde fel. Tur väl cyklade med en dansk och en australiensare där dansken kände till området lite och kunde leda dem på rätt väg tillslut. Förutom detta gick det riktigt bra för dem! Starka som de är!

Efter en lördag med mest regn var det härligt att det tillslut kunde spricka upp och bli sol! Vi åt pizza på "byens bæsta". Hehe, det var gött. Sen blev det en lång kvällspromenad utmed havet! :) Härligt!!

Vi hann med endel på söndagen också. Började med att jag hängde med mamma ut på sin morning run. Stark är hon, min moder. Springer och springer som en duracellkanin. 43,5 min även då ut med havet. Man får passa på när man har det in på knuten! Vi åt en riktigt god brunch på Café Vivaldi som ligger på Køge torv. (Torg på danske). Massa gott att välja mellan och det var extra gytt efter den morgonlöpningen. Vi fortsatte sedan dagen med att åka 3 mil söder ut till Faxe där mamma och pappas två danska kompisar bor, Lidy och Torsten. Vi drack kaffe och hade det trevligt. Kul att hälsa på ett danskt hem. Lite sightseeing i byn upp (jo, det var en riktig stigning hit) till ett kalkbrott. Lidy som är sjukgymnast visade oss sin klinik. Åh det verkar verkligen vara ett jättespännande yrke. :) Därefter var det dags att åka till Helsingør för att ta färjan över till Helsingborg. Vi åt god thai på en restaurang som blivit lite av en tradition för oss, Big Budda heter den och ligger precis vid torget vid knutpunkten. Gött. Träffade kära Sofia en snabbis och sedan körde mamma och pappa till Värnamo. Och jag, Lisa och Robin till Göteborg. Riktigt skönt att komma hem då kl 22,45. Blev ju endel timmar i bil den dagen. Nästa år satsar vi på 10-milaren i Køge, må vi va friska då. :)


Kommentarer
Postat av: Pappa

Fin helg i Köge.

2013-07-01 @ 17:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0