Hajk i kanot.

Det blev ett häftigt äventyr med blandat väder. Nog att vi ställt in oss mentalt på massa regn. Men regn, hagel, vind och stora vågor. Det var allt häftigt!
Genom Lilla Färgen och sen tog det stopp! Vi paddlade och paddlade, men seriöst, vi kom ingen vart. haha. I stället tog vi upp kanoterna, fikade och sedan gick med kanoterna till fots till nästa sjö. En sträcka på 8 km.
.
Eniro map hur vi gick! :)
.
Vi hade varit igång i 1,5 eller 2 timmar. 10 min gång från här ligger vår skola.. haha.
.
Ut på Boråsvägen och sen svängde vi höger här så vi kom till sjön Ömmern.
.
Väl framme vid sjön Ömmern åt vi lunch. Sen paddlade vi 1/3 av sjön för att stanna till för lite rast på St. Skallö. Eftersom vi var ojämnt antal hade Björn med sig en kajak. På St. Skallö tog sig Oskar an sig utmaningen, såg en aning instabilt ut.. Rent ut sagt väntade vi bara på att han skulle falla i. Hände som tur var inte.. Nästa stopp blev på St. Hålsarö där det blev bullfika. Jag var tom på energi kan jag tillägga. Kände mig tröttare än efter ett vasalopp, dock trodde inte Björn på mig.. Fick värsta energikicken efter det sockerintaget, därifrån tog jag dessutom kajaken och paddlade sista sträckan för dagen. Så kul! Man har en annan connection med vattnet :) Vid dagens lägerplats, Lövhult, blev det bivackbygge och mat.
Lunch.
.
Njut.
.
Oskar i kajaken.
.
Frukost. En av våra tre sovgrupper sov i detta vindskydd. Vi andra i kanotbivacker.
.
Dag 2 var vacker :)
Vi började med att paddla genom Lill-bottnasjön, där hoppade en fisk upp jämte mig!!! AAA! Sedan kom vi till samhället Tollered där det blev lyft.
Fika vid Nääs Fabriker (sicket fint område!)
.
Fika vid Nääs Fabriker.
.
I nästa sjö, Sävelången hade vi en härlig medvind i ryggarna. Under järnvägen och paddla genom Lillelången för att sedan laga lunch. Falafel och mackisar. Eller köttisar för alla som inte är i veg-gruppen. (Typisk hajkmat? haha)
Zacke. Lunch under en presenning.
.
Efter lunch bar det ut på stora sjön Mjörn. Där blev det äventyr som hette duga! Ösregn, vågor och enorm vind. Jag och Frida --> skrattanfall. Hur coolt var det inte liksom!! Tänk känslan att sitta där i varsin kanot på öppet vatten! ÅH WOW! :D :D Vi plockade upp Simon (som paddlade kajaken) i en kanot och sedan paddlade vi in allihopa till en liten strand för att vänta på lugnare väder. Efter regn kommer solsken, det dröjde inte länge.
Jo, efter regn kommer solsken :)
.
Näset = camp 2. Vi byggde snabbt upp våra bivacker och sen matlagning och brödbakning. Panaeng Curry gryta. Riktigt nice, men hot! Lagom tills detta kom också regnet.. men vad gör väl det när man kan klä sig efter väder :) :)
Jacob och jag bakar bröd.
.
Så här bygger vi kanotbivacker. + en presenning över.

Vår presenning klarade inte vattentrycket speciellt bra. Kl. 23,59 var det en pool på mitt liggunderlag. (Största besvikelsen på hela hajken, att klockan bara var 23,59. Vi trodde hon var iallafall 4 eller 5!!) Torka torka och tur sen blev det inte mycket blötare. Trots att regnet höll i sig hela natten.. och morgonen. Men lagom tills vi paddlade iväg sista dagen slutade det och solen steg fram :)
.
Jag och Alexander, paddle mates!
.
Sista biten på Mjörn, fika, in i Säveån och city. Därefter fick vi ta upp kanoterna och dra dem genom centrum. Vid norra enden av sjön Gärdsken (vid Maxi) åt vi den sista måltiden". Pasta, tonfisk och grönsaker. Ingen hitt. Genom Gärdsken och in i djungeläventyret Forsån. Där växer vassen tät, tät. :) Ett lyft över vägen, i i Lilla Färgen och slutligen kom vi tillbaka till Hjälmared! Hurra!
Oooo yeah!
.
Fick hamburgare av köket, och mitt i alla kramar trampade Frida på min, som jag utan föraningar lagt ner på marken på mitt sittunderlag. Hahaha. :)
.
.
Hela vår rutt. Som sagt - 4,5 mil. 9 sjöar, 2 åar.

Härliga och upplevelserika dagar, men nu är det riktigt skönt att vara hemma!

Kommentarer
Postat av: pappa

Hej!

Verkligen fin paddeltur. Det verkar va ett glatt gäng du går med Lina.

Häftigt att kunna paddla en sådan runda i de fina sjöarna och sen komma tillbaks till Hjälmared från motsatt håll.

Tummis pappa

2010-09-17 @ 12:24:54
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Oj, vilket äventyr.

Det verkar verkligen som ni har haft ett par upplevelserika dagar. Det mest uppseendeväckande jag har haft för mig nu är att jag var på bio igår, och att Olivia var på besök.

Inte fy skam, inte. Hehe.



Gick ni åtta (!) kilometer med kanoterna!



Härliga och fina bilder, förresten.

Det ska bli kul att se dig ikväll.



Pusspuss.

2010-09-17 @ 13:12:50
URL: http://lisaseskapader.blogg.se/
Postat av: Lina

Ja det är ett glatt gäng pappa! Verkligen en bra runda att komma runt så, i kanotväg är den perfekt. :) Tummis!



Yes Lisa, vi gick 8 km med kanoterna.. Men bara nice med en liten walk. :) Tack tack :) Det ska bli kul att träffa dig oxå! Eller har du bara tänkt att stå och titta på mig? haha.

Pusspuss.

2010-09-17 @ 14:25:24
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: Maggan

En härlig upplevelse för er, ha en fin helg tillsammans med familjen!

2010-09-17 @ 22:48:00
Postat av: Lina

Tack Maggan! Trevlig helg till er också :)

2010-09-18 @ 10:16:01
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: David

Riktigt bra jobbat, Lina. Förstår inte hur du orkar... :P

2010-09-18 @ 22:14:29
URL: http://studentdavid.blogg.se/
Postat av: Lina

Jodå David. och med flera energiknippar till sällskap är det fint! Kanske borde bli en kanothajk för dig nästa sommar! :)

2010-09-19 @ 21:10:51
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: David

Eh...



... ja. :P

2010-09-19 @ 23:35:27
URL: http://studentdavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0