Champinjonsoppa

Soppa är verkligen en av de mysigaste maträtterna tycker jag! Här kommer receptet på en supergod champinjonsoppa jag gjorde till lunch idag. (Gick dessutom riktigt fort att göra.) Ska se så jag kommer ihåg receptet nu bara, hehe. Hittade det i senaste numret av Buffé, men jag freestylade lite så detta är min version. Gjorde halva den här satsen och det blir typ tre portioner. Men här kommer en hel sats.

Du behöver:
500 gram champinjoner
1 gullök
2 msk smör
5 dl mjölk
5 dl grädde
1 grönsaksbuljong
1 msk torkad timjan
3 msk kallt vatten + 1,5 msk maizena (rör ut pulvret i vattnet)
Salt
Peppar
Färsk spenat (för topping!)

Så här gör du:
Grovhacka champinjoner och skär löken i lagom små bitar. Fräs svampen och löken i smör i en stor kastrull tills det ser färdigt ut, ca 5 min.
Salta och peppra lite.
Smula i buljongtärningen och häll i mjölk, grädde och timjan. Låt småkoka i 10 min.
Blanda i maizenavattnet och låt sjuda i två minuter.
Smaka av med mer salt och peppar.

Häll upp och toppa med lite färsk spenat. Supernice!

https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1622263/images/2013/pic_5113dc909606ee6a728c9e3c.jpg" class="image">


Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej Lina!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-25 @ 13:26:32
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0