Yoghurtland i Gdansk!

Bästa fm-fikan i Gdansk blev idag på Yoogurterian! Yammi!!! Glass, fruktbitar, kakbitar, choklad och toppingsås. Mmmm!!

Första kvällen i Gdansk

Första kvällen i Gdansk och jag må säga att det är en riktigt vacker stad! Efter lite mer än en timmes flygresa från Göteborg landade vi i Polen och tog sedan bussen 30 min in till Gdansk centrum. Vi visste inte säkert vart vi skulle gå sen men hade turen att träffa en hjälpsam man som hade stenkoll. Kom till hotellet som också är väldigt fint och som ligger i hjärtat av Gamla stan. Jag, Lisa och Robin bor i ett stort trebäddsrum där jag har en sektion för mig själv hehe. Ut på byn och strosa runt efter en mysig restaurang vilken vi fann utmed kanalen som kantas av en ytterst häftig arkitektur. Inget hus är det andra likt trots att det är samma stil på dem. Häftigt. Mitt emot vårt hotell ligger en gigantisk katedral som vi ser fram emot att gå in i. Ser lite ut som en STOR borg på utsidan, jättestor och jättehög i rött tegel. Kommer bli fina dagar här, känns som vi har mycket att upptäcka! :)

Semester

Då taggar vi lite semester igen! Ikväll kommer nämligen mamma och pappa hit till oss och imån flyger vi (jag, Lisa, Robin, mamma och pappa) till Gdansk i Polen! Ska bli riktigt skoj! Jag har liksom ingen vidare koll på vad vi har att vänta. Har hört och sett på bilder att det är en väldigt fin stad, och att det finns en grymt vacker strand. Än har ju inte sommaren kommit dit, men vi hoppas på fina vårdagar! :)

!

Hjälmared på en onsdagkväll!

Har vatt på Hjälmared ikväll. Det var lika härligt som alltid. :)

Tog tåget kl 17,17 med Elin, Simon, Martin och en tjej som gick året innan oss som heter Anna. Från stationen sprang jag och Elin i ösregn 6 km till Hjälmared. Åh detta ställe! Härligt! "Tänk att vi faktiskt springer i Alingsås" sa vi med riktig entusiasm och nostalgi. Goa staden. (Skillnad från Martin som sa "jag förstår inte att ni utsätter er för det där". haha)

Lagom blöta kom vi fram, hämtade våra väskor som de andra så snällt tog med sig på bussen. Vi duschade i gympahallen och sen var det cafékväll med fokus på "Den sociala fonden" som är en relativt nystartad fond man kan söka pengar ur för sitt/sina år på Hjälmared för att klara sig ekonomiskt. Bra grej! Gött häng, fika och musikquiz. En fin kväll helt enkelt! :)

Distansveckor i terräng

Livet rullar på. Jobbar nästan heltid på lite olika förskolor vilket är gött. :) Imån ska jag jobba som fritidspedagog på en mellanstadieskola vilket jag verkligen ser fram emot! Ska hjälpa till på en tekniklektion och tre musiklektioner. Med min musikaliska gåva kan det ju bara gå bra, hehe. Nej, men det ska bli roligt! Är även inne i ett riktigt löparflow vilket jag verkligen gillar! Jag är inne på min andra veckan med distanspass nu. Wiho. Har blivit så helt spontant, fantastiskt ju! Sprang 15,5 km i lördags, 13,5 i söndags och igår sprang jag först 6 km på morgonen och sedan 8 km på kvällen. Grymt!! :) Hade det varit fler veckor än tre kvar till Göteborgsvarvet skulle jag anmält mig! Tänkte ha en vilodag idag i och med att träningen för onsdag och torsdag redan är planerad tillsammans med Elin, men det blev ändå en 15 km (2h) lång power walk med Lisa och Elina. Avslutade rundan med att plocka lite vitsippor, fint. :)

Imån efter jobbet ska jag och Elin åka till Hjälmared! :D Är cafékväll där kl 19 för alla som vill vilket ska bli skoj såklart!

Att cykla i Göteborg

Vilken frihetskänsla det är att dra runt i staden på cykel i stället för spårvagnar och buss. Det går oftast fortare att cykla dit man ska och man behöver inte bry sig om kollektivtrafikens tider eller att de börjar gå mer sällan på kvällarna. Dessutom tycker jag att det är så roligt att cykla runt och lära känna staden på detta sätt, och det är riktigt bra vardagsmotion. :)

I fredags cyklade jag till Saronkyrkan i Vasastan och i söndags upp till Chalmers. Men oj vad jag skrattat åt mig själv då jag lyckats cykla halvvägs till dessa platser, för att sedan helt virrat bort mig haha. Är min cykelapp i mobilen som inte märker skillnad på cykelvägar och trappor, något virrigt att följa den för att inse att den "rätta vägen" till Chalmers är uppför en lång, stupande trappa. Eller som i fredags kväll när jag kom helt off road och fick leda cykeln på minsta stigen uppför en större kulle ovanför Vasakyrkan och därefter cyklade jag runt i en cirkel på 800 m upp och nerför för att jag inte visste vilket håll jag skulle på för att komma fram till Saronkyrkan. Har konstaterat att det ibland är bättre att cykla på känsla i stället för efter karta.

Kan tillägga att för mindre än ett år sedan trodde jag inte att man kunde cykla i Göteborg för att det är en storstad. Visst försvinner det lite cykelbanor titt som tätt ut i bilvägarna och man vet inte riktigt vart det är tänkt att man ska ta vägen. Ibland blir jag alldeles förvirrad på alla bilar och spårvagnar som ska korsa ens väg på cykeln och man känner sig jätteliten bland all trafik. Men i det stora hela är jag så glad att det som jag inte trodde var möjligt, faktiskt är det. Heja cykel i Göteborg.

Grillpremiär och pannkakstårta

Jag känner mig verkligen helt otroligt tacksam över en fantastiskt bra helg! Blir ofta så speedad på söndagkvällar för jag vatt på möte i kyrkan, idag var det Pastor Kyle Horner från The Connect church i New Jersey som predikade väldigt bra utifrån historien om Ester. Innan church var Amanda Gustafsson hos mig på fika. Mysigt! Tog en supermorning med Elin idag genom att gå upp kl 8 och då ge oss ut på ett distanspass 13,5 km i morgonsolen. Extra gott med frukost sen och ta det lite lugnt en stund innan jag cyklade till Chalmers för att träffa Isabelle och kolla på finalerna i sprint SM i orientering. Riktigt roligt att kolla på, imponerande hur fort de springer och läser kartan!

Gårdagen blev alldeles förträfflig med ännu ett distanspass, 15,5km och därefter iväg till Stora Delsjön med Simon, Ludvig och Martin för grillpremiär, hur nice!! Strålande sol ute på en udde med goa vänner. När eftermiddagen började gå mot kväll gick vi hem till mig och fikade nybakad hallonpaj och drack kokkaffe. Premiärade nämligen med min fina kaffekanna man kokar med på spisen. Gött häng någon timme och sen kilade vi till Elin och Matilda som bor i Kålltorp. Där blev det nåt som jag bara ätit en gång tidigare i livet, för typ 16 år sedan, nämligen pannkakstårta. Festligt påfund. Vi gjorde två olika. En som varvade pannkakor med keso och bär, och en annan som varvade grädde och bär. Är gött att dessa hjälmaredsvänner bor här i Gbg, rediga sköningar. Lisa och Robin har vatt i Skövde på bröllop i helgen och kom hem ikväll. Roligt att jag hann träffa dem lite nu på senkvällen också och att ha dem back in town. :)

Bra start på helgen

Vad härligt det är med spontanbesök. :) Christin hörde av sig i veckan om hon kunde komma till mig tor kväll och stanna till fredag då hon sedan skulle vidare till Trollhättan fre em. Så igår kväll möttes vi på centralen och tog oss sedan till Amanda som bor i Majorna. Jag har inte vatt i den sidan av stan sen jag slutade jobbet där sista januari så det kändes faktiskt lite speciellt att komma dit igen. Känns så länge sen liksom. Vi firade Amandas födelsedag tillsammans med flera andra av hennes vänner. En jättego kväll verkligen. :)

Fredagens jobb tajmade in väl i tid med tanke på att Christin var här. Slutade redan 12,30 så vi hade flera timmar sen att ses. :) Jag blev så överraskad och så glad när jag kom hem då Christin dukat upp med te och en nybakad sockerkaka till oss. Så gulligt av henne!

Efter fika och lite lugnt gick vi ut i solskenet och rundan runt Härlanda tjärn. Vi fick se vårens första vitsippor vilket kändes alldeles fantastiskt! Kl 16,30 åkte Christin vidare efter ett härligt dygn här i Göteborg. :) Ikväll har jag vatt i Saronkyrkan på "Smaka och se". Är en fredagkväll varje månad där det först är möte och sedan fika. Go start på helgen och så roligt att träffa på vänner som jag inte möter alltför ofta annars. :)

Några höjdpunkter

Barcelona är verkligen en av de härligaste städer jag någonsin besökt! Sista inlägget jag skrev skulle vi till Camp Nou. Det var ett fräckt ställe tycker jag, tror jag ska konvertera till att heja på FC Barcelona. (Inte för att jag någonsin varit eller är intresserad av fotboll, men ändå.) På grund av kvartsfinalen som gick där samma kväll mellan Barca och Paris var rundturerna på arenan inställda den dagen så vi fick nöja oss med att dra runt på området med flera fotbollsfans, och kika kläder, bollar, prylar och souvenirer i Megastore. Hehe.

Under dagarna besökte vi även några sevärdheter som tex den jättemaffiga kyrkobyggnaden La Sagrada familia. Det var Gaudi som började bygga denna år 1882, men då han dog på 1920-talet står den ännu inte färdig utan är under ständig konstruktion. Beräknas bli klar 2026, så då måste jag ju nästan dra dit på invigningen, hehe. Förutom att gå runt inne i katedralen (med ständigt ljud av byggarbetare och lyftkranar) åkte vi hiss upp i ett av tornen där vi sedan fick göra en liten top walk till nästa torn. Var en mäktig syn över Barcelona där ifrån!
Gaudi har även ritat ett gäng med byggnader i staden som ser alldeles sagolika ut, ska se om jag kan få upp någon bild på dessa!

En annan höjdpunkt var att besöka OS-byn från då Barcelona var värd år 1992. Känsla att strosa runt bland arenor och kolla på den höga facklan (som tack vare berget hela området ligger på syns över hela staden!) Nationalmuseet, som såg ut som värsta mäktiga slottet låg också på detta berg med kanonutsikt över staden. Att sitta där på slottstrappan en lång stund i kvällssolen och äta massa jordgubbar var verkligen härligt. Som en vacker sommarkväll.

Bästa morgonen var när mamma väckte mig kl 6,30 och vi strax där efter sprang ut i gryningen på en morning run. Även att jag var trött så tidigt glömdes det bort när jag kom ut i friskluften och fick se skådespelet i guld, orange och rosa när solen gick upp i horisonten av Medelhavet. Att en morgon kan vara så vacker!

Norra Barca

Nu sitter vi på top deck på en turistbuss som tar oss runt i norra delen av city. Är lite mer kuperat här vid foten av bergen och skogen som tar sin början här omkring. Vackert. Vi ska snart stiga av och besöka Camp Nou. Lär va maffigt. Vi tänker att det är mer lönt att göra ett besök nu på dagen än ikväll när det är möte mellan Barca och PSG.

Det är riktigt härligt att beskåda grönskande träd och ha vinden i håret. Tummen upp för Barcelona bus turistic.

Pics

Här kommer en bild från beachen och en från bussen. :)

Hej från Barcelona

Vi har det gött i Barcelona! Är verkligen en jättefin stad med blandning av mycket man önskar sig av en storstad. Vi har köpt busskort för turistbussarna här så man kan hoppa på och av lite överallt i staden. Toppensätt att få ett övergrepp över city, beacherna och sevärdheterna. Kan konstatera att Barcelona har många trevliga affärer som klassiska Bennetton, Zara och Mango. Dessutom många andra mer lokala klädaffärer och det tycker jag är roligt.

Det är så härligt att vara i lite värme! I em har vi hängt på en av beacherna här i staden, så så skönt. Jag och mamma tog oss dessutom varsin massage där som var riktigt nice. Känns som att kroppen håller på att vakna till liv här efter en lång vinter.

Nu ska vi strax sova och ladda för en morning run med mamma utmed stranden, det låter väl nice! :)

Genom mossen

Gohelg mot Barca

En skön helg i Värnamo och återigen en härlig hike på Store Mosse. Jag, Lisa och mamma gick rundan Lilla Lövö runt, samma tripp som vi gick förra helgen. Det var verkligen stor skillnad på marken nu när det varit varmare i veckan. Mossen var inte längre frusen vilket medförde att spångarna stundvis låg under vatten. Funkade bra för mig och mamma med våra kängor som klarade av det. Värre för Lisa men det ordnade vi ändå så även hon kom över torrskodd. Mysig fika på klippan och sedan över rocknarna genom skogen tillbaka till kittlakull.

I lördags gick vi på stan. Är inte ofta senaste åren som man (jag och Lisa iallafall) yttrat det uttrycket i Värnamo eller ställt frågan "ska vi gå på stan?". Men moder gjorde det och då kan man ju inte tacka nej. :) Vi gick till butikerna Utsökt, MQ, IK Form, interflora och nyöppnade Höstacken. Därefter tog intresseaffärerna slut för oss hehe. Sedan gick vi till Pelikanen och fikade på Stigs. Mysigt. :) Vi har aldrig haft någon vidare fikakultur i familjen, men den verkar vara under utveckling nu. Trevligt!

Om en stund ska vi åka ner och hämta mamma på jobbet för att sedan dra till Jönköping. Vi tjejer i familjen har under 10 år haft en tradition att åka på en höstlovsresa, men då det inte blev så i höstas så bestämde vi att åka nu i vår. Ikväll lyfter vi till Barcelona för fem dagar. :) Ska bli riktigt, riktigt nice!

Soliga dagar!

Idag har jag varit ute större delen av dagen. Jag har känt mig varm om kinderna hela kvällen nu efter all sol! 5,5h på förskolan, 30 min löpning och 1,5h promenad med Emma. Elin kom också till oss sen så det har vatt en extra mysig kväll med tjejerna. Scones, te och flera avsnitt av Halv 8 hos mig. Dessutom har Elin gett mig 35 min nacke/axlar-massage. Hur skönt som helst. Jag har haft lite ont sista dagarna det var verkligen gött att massören Elin kunde köra på!

Anton på besök!

Igår var Anton på besök i Värnamo! Så, så roligt att träffas igen! Vi var på Hawaii ihop och det här året läser han bibel på Betel i Stockholm. Jag visade honom naturligtvis Smålands stolthet. Store Mosse. Hike till Svartgölen och fika. Nice! Anton har påsklov nu så vi åkte back till Gbg senare på kvällen. Gött att åka bil och så roligt i sällskap av honom!

Idag och resten av veckan jobbar jag på förskolan i Skatås. Är rätt seg idag så har druckit kaffe i hopp om att piggna till nu på em. På fredag åker jag och Lisa till Värnamo igen för på måndag blir det äventyr med mamma!

Annandag påsk

Idag vandrade vi rundan Lilla Lövö runt. 7,5km. Halva den rundan går rakt ut över mossen och vanligtvis är det väldigt blött där. Man måste ha vattentäta kängor eller stövlar för att komma torrskodd där över. Efter den här vintern är mossen dock så pass frösen så nu går det alldeles utmärkt att traska på både spångar och off route på mossen utan att sjunka ner till anklarna. Strålande sol även denna dag och en fikapaus uppe på klippan, härligt!

Kvällen spenderade jag i Alandsryd hos Sara. Cykeltur och promenad i kvällssolen. Prat och skratt. Blåbärsscones och gott te. Mysig kväll med min vän!

Påsken

Goa påskdagar med kära återseenden av Värnamovänner. På påskafton träffades vi ett gäng för middag och mys hemma hos Hanna.

Igår var jag och mamma på road trip i Smålands urmark. En stor loppis i Moheda med enormt mycket grejer och massa folk. Gjorde inga fynd. Vi körde därefter vidare till Lammhult för att kolla på Norrgavel och Svenssons. Bestämt vilka färger på bistrostolar jag ska ha nu :) blev mysigt fika utmed en sjö också och lunch i Lammhult. Sista stoppet blev i Skärvella hos Martina och Andreas. De köpte hus och gård i höstas och jag har inte varit där sedan dess. Riktigt roligt att träffa dem och att se utbyggnad och hela renoveringen. Vilket projekt! Duktiga de är! Kvällen kom Christin och Emma till mig, kollade bl.a. på Irene Huss som gick på tv härom dagen, en dålig kriminalare.

Eric och Zara åkte till Gbg igår. Jag är kvar i Värnamo tills imån. Nu är jag, mamma och pappa påväg ut till Store Mosse. :) Blir vandring från Kittlakull idag!