Några höjdpunkter

Barcelona är verkligen en av de härligaste städer jag någonsin besökt! Sista inlägget jag skrev skulle vi till Camp Nou. Det var ett fräckt ställe tycker jag, tror jag ska konvertera till att heja på FC Barcelona. (Inte för att jag någonsin varit eller är intresserad av fotboll, men ändå.) På grund av kvartsfinalen som gick där samma kväll mellan Barca och Paris var rundturerna på arenan inställda den dagen så vi fick nöja oss med att dra runt på området med flera fotbollsfans, och kika kläder, bollar, prylar och souvenirer i Megastore. Hehe.

Under dagarna besökte vi även några sevärdheter som tex den jättemaffiga kyrkobyggnaden La Sagrada familia. Det var Gaudi som började bygga denna år 1882, men då han dog på 1920-talet står den ännu inte färdig utan är under ständig konstruktion. Beräknas bli klar 2026, så då måste jag ju nästan dra dit på invigningen, hehe. Förutom att gå runt inne i katedralen (med ständigt ljud av byggarbetare och lyftkranar) åkte vi hiss upp i ett av tornen där vi sedan fick göra en liten top walk till nästa torn. Var en mäktig syn över Barcelona där ifrån!
Gaudi har även ritat ett gäng med byggnader i staden som ser alldeles sagolika ut, ska se om jag kan få upp någon bild på dessa!

En annan höjdpunkt var att besöka OS-byn från då Barcelona var värd år 1992. Känsla att strosa runt bland arenor och kolla på den höga facklan (som tack vare berget hela området ligger på syns över hela staden!) Nationalmuseet, som såg ut som värsta mäktiga slottet låg också på detta berg med kanonutsikt över staden. Att sitta där på slottstrappan en lång stund i kvällssolen och äta massa jordgubbar var verkligen härligt. Som en vacker sommarkväll.

Bästa morgonen var när mamma väckte mig kl 6,30 och vi strax där efter sprang ut i gryningen på en morning run. Även att jag var trött så tidigt glömdes det bort när jag kom ut i friskluften och fick se skådespelet i guld, orange och rosa när solen gick upp i horisonten av Medelhavet. Att en morgon kan vara så vacker!


Kommentarer
Postat av: Maggan

Måste varit en höjdpunkt att se morgonrodnaden!

2013-04-15 @ 08:53:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0