Tills blodsmaken sätter sig i halsen!

Ett fantastiskt fakta Blomqvist uttalade under den tuffa slutetappen av Touren, då skidlöparna var i den 29 grader branta slalombacken uppåt.

"Det är ren och rå kraft nu som gäller. Hjärta, lungor ska bara dunka, pumpa och fylla musklerna främst i benen med blod." "Här är det är bara att uthärda smärta, och hitta krafter nånstans långt inne och försöka få kroppen att fungera."


Jag fullkomligt älskar dessa meningar! Hur det är kroppen och ett otroligt psyke som arbetar sig igenom sista kraftprovet. Här finns ingen tanke på att vila, utan det gäller bara att fortsätta köra, trots enorm trötthet och smärta!

Jag triggas av dessa tankar och vill oxå köra helt slut på mig! Så obeskrivbart! Somliga av er tycker antagligen det verkar helt sjukt, haha. Men efter alla träningsår har jag upplevt hur det är att springa tills man nästan svimmar, åker skidor tills blodsmaken är oundviklig i halsen eller klättrar tills armarna- och benens kraft totalt sviker. Och det är ju faktiskt helt fantastiskt. Den känslan som infinner sig efter man gjort ett sådant kraftprov går inte att beskriva, den måste upplevas! Oh yeah!

Bilden är tagen när vi var på mässan för New York city marathon, hösten 2011. Den sätter orden rätt!


Kommentarer
Postat av: Maggan

Det är nog bra att veta var gränserna går. Men det vet man ju inte innan man testat. Alla kanske inte kan köra slut på sig o sen komma igen, men jag kan förstå känslan. Du som nu läser naturkunskap kan väl ta reda på kroppens reaktioner på denna enorma stress.

2013-01-09 @ 12:07:34
Postat av: Lina

Ja man kan ju inte pressa sig sådär allt för ofta. Man måste ju vara tränad, ha erfarenheter och veta vad man gör. Läste nyss iaf vad som händer i hjärnan vid stress.

2013-01-09 @ 14:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0