Mysig julmarknad

Julmarknad på Stora Segerstad med moder, Sara och Christin. Tänk att vi närmar oss julen med stormsteg, så underbart! Väldigt mycket folk och väldigt många hantverksutställare av olika slag på Segerstad. SM i ostkaka var det också,
så fräckt, hehe. Vi var många som fick smaka av finalisternas efteråt och jag mfl blev faktiskt lite besvikna. (hade skyhöga förväntningar! SM liksom) Fast insåg att ostkaka är småländskt, och antagligen kom alla tävlande från grannsocknarna här omkring haha. Nu är jag lite trött på allt vad ostkaka är så det dröjer nog tills jag äter det nästa gång.

Det fanns också en hel gympahall full med försäljare av tex bröd, knäcke, skorpor, senap, honung, saft, glögg, marmelad, sylt, rotfruktschips, rökt fisk, olika kött och korv, vildsvinsköttbullar, godis och ostar. Sådant tycker jag är trevligt att gå och kika på, locals som producerar lokalt. :) jag köpte en blåbärsglögg och en sommarhonung. Ofta tycker jag att honung jag smakat är lite för kraftig i sin smak, så den här sommarhonungen passar mig perfekt, mildare i smak alltså.

Vi åt även säsongens första tomtegröt och julskinkmacka, är det inte för mysigt? :) :) kollade på fina fårskinn som jag verkligen vill köpa ett i framtiden. Ett ljust och krulligt tänker jag. :)

Stora Segerstad är ett riksinternat för naturbruk 3 mil från Värnamo. Stort område med skolbyggnader, internat och en massa ladugårdar och sådana hus. Traktorsutställning hade de också idag, för de som är intresserade av det. Så mysigt var detta place. Speciellt tror jag för oss som också gått på internat, att man associerar till sin egna tid. Och då får jag tillbaka de där nostalgiska Hjälmaredskänslorna som jag har så svårt att förklara för andra. Åh, ack Hjälmared.

Vi fortsatte att ladda inför julen ikväll med att kolla på hälften av alla avsnitten på Mysteriet på greveholm. Bästa julkalendern! Hoppas den blir bra i år med, börjar ju snart! :)


Kommentarer
Postat av: Maggan

Vem fattar att det snart är jul, även om julen gör sig gällande även här i Melbourne, idag var vi i Williamstown o kollade där ni sprang loppet o vandrade runt lite i strålande solsken på stranden i Port Melbourne.

2012-11-18 @ 11:03:07
Postat av: Christin

Så mysigt! Tack för i lördags! <3

2012-11-20 @ 22:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0