Bagels.

Med tanke på att vi åker till New York i morgon kommer här lite american touch på tillvaron. Jag bakade bagels igår och här kommer mitt recept.
(Var beredd på att det tar nästan tre timmar från man börjar tills de är klara.)
.
Ingredienser
25 g jäst
5 dl vatten (37°)
2 tsk salt
1 msk flytande honung
13 dl vetemjöl special. Funkar med vanligt v-mjöl också.
.
Garnering:
Solrosfrön, vallmofrön, sesamfrön eller pumpafrön.
.
1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt och honung.
2. Tillsätt mjölet lite åt gången.
3. Arbeta degen i maskin 5 minuter.
4. Låt den jäsa under en bakhandduk 60 min. (Då kan man sticka ut och springa en runda så smakar de desto bättre sen.)
5. He upp degen på ett bakbord, arbeta med lite mjöl.
6. Forma degen till ca 13 runda bullar och tryck hål i mitten av dem och forma en lite större ring.
7. Jäs bagelsen under en bakhandduk i ca 45 min.
8. Sista minutrarna, sätt på ugnen på 175° och koka upp vatten i 2 stora kastruller.
.
9. Koka bagelsen några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida.
10. Låt dem sedan torka lite på en ren bakhandduk.
11. He dem på plåtar och strö på frön.
12. Grädda bagelsen mitt i ugnen i ca 25 minuter. (Jag hade två plåtar och körde på varmluft, funkade lika bra!)
.
13. Servera med cream cheese, ost, marmelad, sallad, grönsaker.
Ja i princip vad du önskar.
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Karro

Haha Lina jag bara ÄLSKAR att du använder ordet he i ditt recept! Vad härligt med lite norrländska influenser ;) Såg förresten ut som ett härligt recept, läär ju ska prova :)

2011-10-27 @ 12:28:16
URL: http://karolinasandstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0