Gretas bröd.

Grovt bröd är något jag saknar då jag inte är i Sverige. Här kommer ett jättegott recept på Gretas bröd, riktigt saftigt och nyttigt, som jag har bakat idag. Mamma fick det här receptet av en kompis en gång. Som säkert fått det av sin mammas mormor som hette Greta eller något sådant..
Ingredienser
33 cl öl, cocacola eller svagdricka
3 dl vatten
.
1/2 kg grovt mjöl
.
1/2 liter mjölk (alt. hälften mjölk hälften vatten)
2 pkt jäst (funkar med ett också)
0,5 dl sirap
salt
drygt 1 kg vetemjöl
.
Koka upp ölen eller vad man nu väljer + vattnet och häll över det grova mjölet som ligger i degbunken. (Bakmaskinsbunken). Blanda runt så att allt mjöl blir fuktigt. Låt svalna. (Alkoholen försvinner när det kokats upp)
.
Några timmar senare... kanske över natten.
.
Sjuda upp mjölken till 37°C och späd ut jästen i den blandningen. Häll det i degbunken tillsammans med resten av ingredienserna. Häll i mer mjöl om det behövs. Degen får inte vara för kladdig!
.
Låt jäsa drygt 1h.
.
Baka ut till brödbullar eller runda brödkakor.
Brödbullar: 250°C 10-15 min mitten i ugnen.
Brödkakor: 225°C 25-30 minuter underst i ugnen.
.
Väl smakat!

Kommentarer
Postat av: pappa

Verkligen gott Lina.

2011-11-09 @ 01:45:03
Postat av: emma

Såå gott bröd:)

2011-11-14 @ 11:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0