Drömmen om Mount Everest.

Har just kollat på en dokumentär om Robin Trygg som är yngste svensk (24 år) på
Mount Everest. Åh, jag är helt tagen. Så otroligt mäktigt att stå där på världens högsta berg. Att stå på toppen av världen. Wow! Tänk att klara den oerhörda prestationen som det är att klättra Everest. När man fick följa honom från flera år av förberedelser med all träning det är. Och sedan månaderna i Nepal. Det är ju inte bara en klättring sen heller. Utan från base camp på 5364 möh klättrade de upp och ner till camp 1, camp 2, camp 3 och camp 4 för att vänja sig vid den tunna luften, klättringen och att lämna mat och utrustning. Oj, oj, oj. Jag är så mäkta imponerad av Trygg. Han berättade: "att när jag kände att jag skulle greja det, jag skulle komma upp på Mount Everest så började jag gråta men det var så kallt så tårarna frös till is så jag kunde inte se någonting. Det slutade med att jag fick stå i några minuter och bara gnugga ögonen och försöka att få någon sikt. Men jag kunde inte sluta gråta heller så det var liksom kört så jag fick sitta där ett tag och bara försöka att lugna ner mig. Så tog jag de sista metrarna och så stod jag där." Så otroligt mäktigt. Tänk att ta sig ända upp dit. Den 13 maj 2011, 24 år besteg Robin Trygg toppen av Mount Everest. Det är så mina tårar smyger sig fram när jag tänker mig in i den situationen. och att uppfylla sin livs största dröm! Tänk om jag ska ta mig dit någon gång i livet. Inte upp till toppen kanske, men ändå att se berget live. Jag vill!
Ingen söndagspromenad direkt..

Kommentarer
Postat av: Pappa

George Mallory som ledde tre Brittiska expeditioner till Everest på 20-talet fick frågan av en journalist. Varför vill du bestiga Everest? Han gav ett kort svar. Because it's there. De tre mest kända orden inom klättringen.

2011-12-30 @ 00:00:12
Postat av: Lina

Mm det är sannerligen kraft i de orden han uttalade. Det är nog så det faktiskt är "Because it's there".

2011-12-30 @ 00:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0