Gandhis och okändas skor.

"Det är aldrig kört!" är en liten mysig bok med en mängd längre och kortare berättelser. Jag läste precis en liten rolig en som jag ska skriva ner till er. :)

Gandhis skor.
För många är Mahatma Gandhi en av dem som personifierat godheten.
Om honom berättas följande historia:

Precis när Gandhi klev ombord på ett tåg tappade han sin ena sandal.
Eftersom tåget redan hade börjat röra sig, kunde han inte hämta sandalen.
Till de andra passagerarnas förvåning tog han genast av sig sin andra sandal
och kastade den så att den landade nära den första sandalen.
En av passagerarna kunde inte låta bli att fråga varför han gjorde så.
"Istället för att jag ska gå omkring med en sko, kan den som hittar skorna
få ett par han kan använda", svarade Gandhi med ett leende.

Skön inställning hey? :)
Idag på förmiddagen sprang jag faktiskt förbi en liten blå barnfoppatoffel liggandes på gräset utmed vägkanten. Tvivlar dock på att lilla kidset som tappat den kom att tänka på samma sätt som Gandhi gjorde.. Men det hände tidigare i veckan att jag såg två svart-vita flippflopps ligga på vägen. Den snubben funderade möjligtvis i de banorna... Jag tänkte inte på det förrens jag läste den här texten ikväll, men sicken omsorg, nu kanske någon människa gladeligen spatserar runt i ett par "nya" flippflopps! :)


Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej Linafina, nu sitter vi i Abu Dabi o väntar på att få åka vidare till Melbourne. Om en liten stund ska vi gå till gaten o då har vi ytterligare nästan 14 tim kvar att flyga, men allt har funkat bra hittills, ha det fint hälsar Maggan o Lennart!

2010-03-18 @ 18:16:01
Postat av: Lina

Hej Maggan och Lennart!!! :D Hälsning från Abu Dhabi, wow!! ;D

Jag tänkte igår, att undra om ni kommer till datorerna i Abu Dhabi!? haha, så kul att ni gjorde det! Precis som jag! Jag sms:ade din mobil, men du har kanske lämnat den i sverige... Skrev iaf att jag tänker på er nästan hela tiden och lycka till med er resa ner till oss! Hoppas ni har det bra på planet nu. :) Abu Dhabi var rätt coolt, hehe. Ses på onsdag!! Kramar Lina :D

2010-03-18 @ 22:21:45
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: kristina

Har precis läst samma bok som du. Det var något att tänka på.Ha det så gott med släkten, pratade med Gunilla för några dagar sedan. Kram.

2010-03-19 @ 14:35:12
Postat av: Lina

Hej Kristina! Det var riktigt trevligt att prata med dig nån minut förra lördagen! Härligt du snackade med mor min, hoppas hon sa nåt kul :) kram lina :)

2010-03-19 @ 23:11:19
URL: http://linafinas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0