Tasmanien.

Den 20 januari flög vi från Perth-Melbourne-Tasmanien. (Som jag berättat stannade Lisa i Melbourne för att fota och ha praktik med Linnea). Jag mamma och pappa var en vecka på ön. Verkligen en vacker ö med härlig och otroligt skiftande natur! Efter 2 dagar i Hobart åkte vi iväg med vår hyrbil. Första stoppet blev i Port Arthur, ett ställe syd-öst dit engelska straffångar kom på 1800-talet som efter sin ankomst till Australien begått nya brott. Det var bara de som gjort riktigt hemska saker som fick komma dit. Läste t.ex. om en gubbe som stjält får... Men var lite allvarligare än så faktiskt.

På lilla vägen från Port Arthur blev vi tillfälligt stoppade..

Wineglass Bay var ett jättefint ställe på östkusten. Vi gjorde en kombination av löpning/vandring upp, ner, på strand, berg, stig och skog. Härligt, härligt! Vi tog en runda på 11 km, och när vi kommit lite mer än halvvägs mötte vi 2 par som varnade oss att de sett två ormar! Slutade med springandet och började lugnt gå på den smala stigen i skogen. Pappa först, sedan jag och sist mamma. Å DÄR! efter bara en liten bit satte pappa foten precis jämte den första ormen! So scary! En svart, tjock, lång, slemmig orm. UUUuu. Pappa var lugn, jag var iaf hyfsat lugn, men mamma.. hon höll i mig med ett järngrepp! När den väl slingrat sig in i skogen fortsatte vi, än mer vakna framåt på stigen... Men oj, jag hörde nåt, va va det? Av nyfikenhet stannade jag och börjadesöka igenom området med blicken. En ORM! No. 2. Pappa hade stannat av nyfikenhet, och mamma av förskräckelse.. Pappa upp med kameran och bakåt på stigen där ormen slingrade sig. Den var dock för snabb iväg för att pappa skulle få nåt kort. Tur det, vem vet va den kunde hittat på liksom. När vi pratade med en man på naturreservatets visitorcenter efteråt sa han att det var två Tiger snakes vi sett, en av den giftigaste arten i världen!
   Efter våra ormupplevelse kom vi fram till vårt mål, Wineglass Bay. En mycket vacker strand och härligt vatten!

Blev rätt många bilder, men ni får kika dessto längre..

På kvällen var vi vid en look out över wineglass. So beautiful!

Det härligaste äventyret på Tasmanien var vår vandring i Cradle Mountain, som är ett bergsområde i nord-västra delen av ön. När vi parkerat vid visitorcentret och åkt shuttlebus dit lederna började tittade vi ut en runda med längd och antalet timmar som passade oss. Vi började vid en sjö på 900 m.ö.h. för att sedan gå uppför och uppför. Innan vi började visste vi inte att vår runde gick uppepå bergen.. På fem eller sex ställen var det otroligt brant så de satt upp grejer att hålla sig i. Väl uppe på bergsryggen gick vi på en jättefin liten stig. påminde mkt om svenska och norska fjällen, we like! :) och hela tiden såg vi sjön nedanför oss. Sedan blev det ännu en bestigning innan det började gå nedför. Dryga 1200 meters höjd, som Trysilfjällen :) Sista kilometrarna gick man utmed sjön, där fikade vi lite och pappa badade. Verkligen en toppendag! :D

Upp, upp. Härligt, härligt! :D

Maggan och Lennart, här känner ni igen er!

Jag fann en väldigt vacker sten <3

Även vi fick känna av kylan en dag, då vi var inne i en grotta med temperatur på ynka 9 grader.. Inte som i Sverige kanske, men det kallaste jag vatt med om sen innan sommaren. Grottan var full av sånna där droppstenar som hänger från taket, eller sticker upp från marken. Också massa lysmaskar. Ser ut som små stjärnor där de sitter i taket, så söta så hehe ;)

Ett annat roligt ställe vi var på var i staden Lanceston, norra delen. I västra delen av staden hade de ett skoj område som såg ut precis som dataspelet Rollercoaster Tyccon, det där man skulle bygga sin egen nöjespark :P Det var berg och från dem rann en stor flod (låter så smutsigt att kalla det flod, men om jag säger river känns det mer rättvist. :)) sedan blev det en liten sjö. Över rivern och sjön gick en hängbro och jämte sjön va en stor pool. Nerefrån poolområdet kunde man åka en liten kabinbana, och dessutom stanna på vägen. Roliga var att den bara var typ 20 meter lång och bara gick utmed marken. Det mest loja med hela området var den lilla tvåstolsliften som också gick över sjön. Såg jättekul ut haha.

Kan skymta sittliften till höger, över de närmsta träden..

Vi var även uppe en sväng på Mount Wellington i Hobart och på besök i Cadburys chokladfabrik. När vi hoppade av bussen där luktade det verkligen choklad, häftigt. Kändes som vi skulle på ett besök som i "Kalle och chokladfabriken". Inte riktigt samma klass här, tyvärr haha.

När vi kom till flygplatsen i Hobart den 27:e för att flyga till Melbourne var flyget tre timmar sent. Mamma som alltid ska vara så positiv säger bara. "Här kan jag tycka att det bara är spännande, att se hur man reagerar och så". Bara för att mitt humör gick neråt av tanken att vi skulle flyga kl 21 och vi var där kl 16, or what haha.

Solnedgången. :)

Tyvärr blev det ingen rafting för oss, då floderna har för lite vatten i sig. Hörde igår att mamma, pappa och Lisa ska göra rafting i Thailand, fatta jag är avis eller!

Vi checkade blommorna i stället.. haha :P

Postat av: Maggan

Tasmanien är fantastiskt vackert. Mycket igenkännande på bilderna. Kram Maggan

2010-02-04 @ 18:09:33
Postat av: gunilla

Hej Stumpefia!

Kul med bilderna, att se allt vi har gjort. Idag har vi verkligen haft en heldag har i Chaing Mai. Elefsntridning, rafting, vandring med vattenfallsbad bambuflottning massor med aventyr o upplevelse. Du hade tyckt om det. Ikvall har vi varit pa en nattmarknad. Imorgon kvall tar vi natttaget tillbaka till Bangkok och darefter flyget till Ko Samui. I love you. Kom ihag att meddela din adress. Manga kramar Mamma

2010-02-05 @ 17:32:26
Postat av: Lina

Å mamma! Jag förstår verkligen att ni har det fantastiskt!! :D Låter ju underbart med allt ni gjort!! På måndag flyger jag ju till gold coast, känns jättebra och ska bli spännande :) Nu ska jag sy ett case till mobilen och sen in en sväng till stan :) Prata med christin ikväll, ska bli sååå kul! Ha en fortsatt härlig thai-semester, älskar er.

2010-02-06 @ 02:15:41
URL: http://linafinas.webblogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej Lina. Vi ar nu pa flygplatsen i Bangkok. Vi kom hit med natt-taget fran Chiang Mai. Vi ska ta flyget till Koh Samui om en timme, och det ska bli spannande. Imorgon tar du flyget till gold cost. Du kan ju sla en signal till Eric, nar du har 3telstra.

Lev i nuet.

Kram, Mamma

2010-02-07 @ 07:42:28
Postat av: Lina

Hej mamma! Läste på Lisas blogg om erat äventy. haha. Inte likt er med sån värsta turist grej haha. Jag ringde Eric i förrgår, men gör nog det ikväll. Så kul att prata med honom! :D Ha en nice flygresa, hörs snart pussar!!